Silvestrovská katarze

recenze, , 22.09.2022
Nebezpečná hra
Čtveřice teenagerů se chystá oslavit příchod nového roku v luxusním přímořském domku, zatímco ve vedlejší nemovitosti si silvestrovskou party užívají jejich rodiče. Znají se už odmalička a přátelství jim vydrželo i během školních let. To však neznamená, že by mezi sebou neměli tajemství. Zpočátku začíná večer nevinně hraním Monopolů, postupně, s přibývajícím počtem vypitých lahví, je ale čím dál těžší skrývat pravé pocity. Napětí v domě stoupá a rozjíždí se Nebezpečná hra. Ani jeden z nich si zatím nevšiml, že se mezi ně vloudil pátý, neviditelný člen společnosti: Smrt.
Camilla Läckberg se po pravděpodobně již závěrečném desátém dílu série detektivek se spisovatelkou Erickou Falckovou snaží vymanit ze žánrové škatulky. Napsala několik knih pro děti, podílela se i na dvou kuchařkách. Čas od času se ale vrátí k napínavým příběhům například prostřednictvím thrillerových knih. Nejnovější Nebezpečná hra se svou délkou a pojetím řadí spíše k psychologickým novelám, to však neznamená, že by měla zůstat stranou pozornosti.

Vydavatelství SAGA Egmont se letos pustilo do natáčení audioknih ve velkém a doslova chrlí jeden titul za druhým. Nejnověji se v jeho stále se rozšiřujícím portfoliu objevily tituly právě této populární švédské autorky. V pouze necelé dvě a půl hodiny trvající nahrávce rozehrává Läckberg drama zhruba sedmnáctiletých příslušníků zlaté mládeže, kteří se před světem i sebou navzájem snaží ukrývat svá trápení. Navenek je vše tak bezstarostné a požitkářské, jak má být. Večírek plný alkoholu se rozjíždí a posluchač pomalu rozplétá vztahy mezi čtveřicí protagonistů. Instagramová královna Martina je nejhezčí dívkou z celého ročníku a není proto divu, že tvoří pár s neodolatelným Maxem, nepsaným vůdcem celé skupinky. Toho však poslední dobou stále více přitahuje nenápadná Liv, působící na své okolí tajemně a nepřístupně. Do ní je však zamilovaný poslední účastník večírku, mohutný a trochu nejistý Anton, snažící se všemožně prosadit vedle přirozeně charismatického Maxe. Žárlivost, vzájemná přitažlivost, nenávist i tutlaný vztek – to je jen zlomek emocí, kterými své hrdiny autorka vybavila. Nevinné úkoly, které si v rámci hry na pravdu kamarádi navzájem dávají, se stávají čím dál závažnějšími a nebezpečnějšími. Atmosféra houstne a vše směřuje k tragickému vyvrcholení. Škoda jen, že slibně se rozvíjející příběh končí náhle a bez dalších podrobností. Tam, kde by posluchač intuitivně čekal zvrat v podobě policejního vyšetřování či alespoň náhled na události z pohledu některého z protagonistů s odstupem měsíců či let, je toto vše ponecháno na posluchačově fantazii.

Vypravěčem novely Nebezpečná hra je Vasil Fridrich, který se do interpretace pustil sebevědomě a s jistotou. Navzdory tomu, že nahrávání probíhalo bez režiséra, nenechává prostor ke kritice. Žádné zaváhání či škobrtnutí se nekoná. Fridrich k textu přistupuje energicky, svižně. Bez ztráty kytičky se vypořádal i s neustálým střídáním vypravěčů, respektive úhlů pohledu, jejichž prostřednictvím dění v domě nahlížíme. Postavy od sebe sice neodděluje nijak výrazně, díky tomu, že nás ale autorka neustále informuje, která z postav právě promlouvá nebo do myšlenek koho z přítomných zrovna nahlížíme, to ale není zapotřebí. Namísto toho si Fridrich více dává záležet na emocích, které do čtení vkládá. V jeho hlase se tak zřetelně zrcadlí opovržení, nejistota či averze jednotlivých postav, což dodává vyprávění na živelnosti a poutavosti. Hudební doprovod udělá radost těm, kteří si na audioknižní hudební složku příliš nepotrpí.  Jak už je u tohoto vydavatele zvykem, zahrnuje jen krátkou úvodní a závěrečnou znělku.