Nebojte se Virginie Woolfové

recenze, Tereza Filinová, 12.07.2022
Hodiny
Když vyšel v roce 1998 román Michaela Cunnighama Hodiny (v českém překladu Miroslava Jindry ho v roce 2002 vydalo nakladatelství Odeon), autor dostal Pulitzerovu cenu a následovala mnohá další ocenění a celosvětový úspěch. Když měl v roce 2002 premiéru stejnojmenný film natočený právě podle této knihy s hvězdným obsazením (Nicol Kidman, Julianne Moore a Meryl Streepová), sklízel ovace a sošky. A od roku 2021 máme možnost si oceňovanou knihu v češtině také poslechnout – v interpretaci Simony Postlerové ji vydalo nakladatelství AudioStory, jako jeden ze svých srdcových projektů k třicetiletému výročí své existence.
Michael Cunnigham složil svým románem poctu významné anglické spisovatelce Virginii Woolfové, kromě jiného autorce knihy Paní Dallowayová (s původním pracovním názvem Hodiny) z roku 1925. Právě toto dílo spojuje všechny tři protagonistky Hodin: samotnou Virginii Woolfovou, coby spisovatelku, která na uvedeném románu zrovna pracuje a kterou přijíždí na londýnské předměstí navštívit její sestra s dětmi, těhotnou Lauru Brownovou, čtenářku, jež právě v této knize nachází útěchu, když se necítí dobře v roli ženy v domácnosti Ameriky padesátých let, a dvaapadesátiletou moderní Newyorčanku Clarissu Vaughnovou, s přezdívkou Paní Dallowayová, tedy v podstatě hlavní představitelku, která stejně jako románová postava připravuje oslavu pro svého nemocného bývalého milence.

S těmito třemi rozdílnými ženami z různých poměrů a časů strávíme jeden červnový den, s nimi se přes každodenní banálnosti dostaneme k zásadním úvahám o životě a smrti. Původní popis jednoho dne paní Dallowayové v díle Virgine Woolfové tedy Michael Cunningham rozšířil na popis jednoho dne tří hrdinek, jejichž příběhy se střídají a vzájemně prolínají. A podobně si vypůjčil i její impresionistický styl vyprávění.

Herečka Simona Postlerová je výrazná a čím dál obsazovanější interpretka audioknih různého žánru. Tentokrát před ní stál obtížný úkol – interpretovat tři různé ženy, v jiném věku a z různého prostředí a doby, ale přitom zůstat vlastně stále jednou jedinou, paní Dallowayovou. Navíc se svým projevem musela proniknout přes každodenní banality až do nitra postav, uvěřitelně se nořit do jejích myšlenek a úvah o nelehkých věcech, které plynule přecházejí jedna v druhou. Ačkoli se navenek neděje nic napínavého, v každé ze tří žen se toho odehrává až moc. Simoně Postlerové se to pod režijním vedením Jindřišky Novákové podařilo velmi dobře – nikde zbytečně nepřidává na dramatičnosti, spíš se dokáže intimněji ztišit a nechá skrze sebe promlouvat výborně napsaný text.  V tom ji citlivě podporuje hudba od Karpof Brothers, kteří s nakladatelstvím AudioStory pravidelně spolupracují.

Není sporu o tom, že audiokniha Michaela Cunnighama Hodiny z vydavatelství AudioStory vyžaduje soustředěný poslech. Za necelých osm hodin přitom prožijete jeden zdánlivě běžný červnový den a v něm hned tři životy, na které nepřestanete myslet. A budete mít chuť koupit si květiny.