Slibná severská prvotina

recenze, , 30.08.2016
Nechtění
Když z rychlíku mířícího do Stockholmu zmizí malá holčička, myslí si všichni, že se jen někam zatoulala. Brzy však vyjde najevo, že se stala obětí únosu a její další osud nevypadá růžově. Podaří se týmu policistů pod vedením Alexe Rechta dopadnout pachatele dřív, než bude pozdě? Jedná se o ojedinělý případ nebo pouze dílek hrůzné série? A jakou roli hraje ve zmizení dívenky její problémový otec?
Úvodní knihou ze série detektivek s Alexem Rechtem švédské autorky Kristiny Ohlssonové je zároveň autorčina prvotina nazvaná Nechtění. V čele vyšetřovacího týmu stojí právě proslulý švédský komisař Alex Recht, kterému sekundují především ambiciózní kriminalista Peder Rydh a bývalá houslistka, která se po úrazu musela profesionální umělecké dráhy vzdát, Frederika Bergmanová. Tato nesourodě poskládaná trojice si na sebe musí ještě trochu zvykat a snaží se sehrát, jenže jí k tomu nezbývá moc času. Po zmizení malé holčičky z vlaku se všichni snaží dopadnout pachatele dřív, než stihne spáchat nenapravitelné skutky. Dá se vůbec tento souboj s časem vyhrát?

Pro audioknižní fanoušky je neméně důležitou otázkou, zda dá se v záplavě severských krimisérií ještě něčím zaujmout a prorazit? Zvukovou podobu románu Nechtění si nechala dle knižní předlohy zhotovit Audiotéka spolu s Knihou Zlín. Nahrávka je tak k dispozici pouze ke stažení v elektronickém formátu mp3. Hlasem vypravěče k posluchači promlouvá herec Michal Gulyáš, který se do světa interpretů audioknih podíval zatím povětšinou jen na menší ploše. Na vyprávění vedené jeho neotřele zabarveným hlasem je třeba si chvilku zvykat, ale po nějakém čase se s ním vcelku sžijete. Vyprávění není příliš monotónní a interpretovi se daří jednotlivé postavy odlišovat, takže se z dialogů nestává jednolitá kaše.

Trochu problematickým se však jeví rozhodnutí tvůrců vynechat zcela hudební doprovod. Tím spíše, že nahrávka není dělena do klasicky dlouhých stop s trváním několika minut, ale celý příběh je rozdělen do pouhých devíti kapitol, z nichž čtyři mají stopáž dokonce před dvě hodiny. Toto schéma sice odpovídá dělení papírové předlohy, i v ní jsou však tyto pojmenované oddíly děleny do samostatných, byť nenadepsaných částí. V nahrávce je někdy oddělují alespoň delší pomlky, v mnoha případech však i tyto chybí a posluchač jen marně zatouží po oddělení logických dějových celků do samostatné stopy ideálně v kombinaci s hudebním předělem. Ani originální mobilní aplikace, ukazující pouze čas od začátku audioknihy a zbývající dobu do konce celého příběhu v orientaci v takto dlouhých zvukových stopách příliš nepomáhá.

Z detektivního příběhu Nechtění je cítit ženský rukopis. Postavám a jejich osobním životům je věnována více než běžná porce prostoru a i brutalita zločinů, u autorčiných krajanů pověstná, tu víceméně chybí. Naopak zápletku vystavěla Ohlssonová vcelku příjemně, takže se mnozí její čtenáři a fanoušci nebrání srovnávání jejích knih s asi nejslavnějším Seveřanem, Joem Nesbøm. Zda toto srovnání obstojí nechť posoudí každý sám. U audioknižních verzí je však nutno přiznat, že ačkoliv Michal Gulyáš v roli vypravěče nezklamal a spíše mile překvapil, po technické a zvukové stránce ještě provedení audioknihy Nechtění za těmi nejlepšími severskými audioknihami zaostává, což je vzhledem k povedené knižní předloze škoda.