Zvířecí uspávání

recenze, , 06.04.2016
Nejlepší pohádky před usnutím
Jednou z mnoha výhod vydavatelství Supraphon je bezesporu jeho bohatý archiv. Vedle nově natočených titulů může tak nabízet vydávání starších nahrávek, ze kterých dlouhodobě sestavuje, i výběrové tituly z oblasti hudby a mluveného slova. Pro dospělé posluchače audioknih už připravil kupříkladu to nejlepší ze Švejka, Vlasty Buriana nebo z českých povídek, dětem nachystal celou řadu večerníčkových kompilací. Nyní přichází s ambicí nabídnout ty nejlepší pohádky před usnutím. Jak se mu to podařilo?
Od titulu s názvem Nejlepší pohádky před usnutím bude patrně každý posluchač očekávat něco jiného, podle vlastní preference textů či jejich interpretů. Supraphon sáhl pro tři osvědčené hlasy – Libuši Šafránkovou, Marka Ebena a Karla Högera, a CD tematicky zaměřil na příběhy, v nichž se objevují zvířata v hlavních či epizodních rolích. Disk zahajuje Libuše Šafránková v jedné ze svých nejznámějších rolí a to Popelkou ze Tří oříšků. Vyprávění bylo původně vydáno v albu Pohádky filmových princezen – na konci 90. let vzniklo několik pozoruhodných CD, na kterých představitelé televizních princů, princezen a čarodějnic namluvili příběhy svých postav. Kdo by však u Tří oříšků čekal honbu v lese, koně Juráška či legendární hlášky, bude zklamán – autoři vycházeli spíše z tradiční  Popelky, kterou ovšem interpretka ozdobila citlivým a něžným projevem.

Slavnou svatbu střídá shánění kalhotek s velkými kapsami ve vyprávění Marka Ebena. Dnes už to zřejmě nikoho neohromí, ale v roce 2000 se jednalo o skutečný audioknižní zázrak, když oblíbená postavička promluvila poprvé od chvíle, kdy přišla ke svým kalhotkám – jak víme, kromě této epizody se v následujících kreslených filmech Krteček jen smál, plakal nebo volal. Třetí nejlepší pohádku zde zastupuje mytí podlahy pejska a kočičky v legendárním provedení Karla Högera. V tomto případě vůbec nejde o nahodilou volbu – Karel Höger zafungoval jako určitý mezník pro již zmíněné interprety a zároveň Čapkův pejsek dobře posloužil pro navázání na zvědavé štěňátko, které opět v sympatickém pojetí Libuše Šafránkové pátrá, kampak asi mizí vodička.

Jak už bylo naznačeno, každičký střípek skládanky má v kompilaci své opodstatnění. Psíkovo dobrodružství zahájil a ukončil rozpustilý štěkavý song, jehož cílem bylo posluchače zajisté pobavit, ale pravděpodobně je i jemně naladit na drobnou změnu v koncepci. Poslední pohádka této kompilace Jeníček a Mařenka z pera bratří Grimmů byla totiž oživena nejen sametovým hlasem Marka Ebena, ale i zhudebněným chroupáním perníčku a pro Nejlepší pohádky před usnutím i trefně přiléhavou ukolébavkou.

Supraphonská kompilace se tedy může pochlubit  pečlivou dramaturgií kvalitních nahrávek i důmyslným střídáním jednotlivých čteců. Jestli se ovšem stane tím nejlepším posloucháním před uložením se ke spánku, záleží výhradně na vkusu každého z nás.