Neobyčejná pestrost života v přírodních zahradách

recenze, Andrea Morkusová, 07.07.2021
Divočina v zahradě
Spojí-li se obrovské zaujetí říší hmyzu, odborné znalosti a dlouholetý výzkum badatele a milovníka přírodních zahrad Dava Goulsona s velmi příjemným hlasovým projevem Miroslava Táborského a vydavatelským nadšením Nakladatelství Kazda, vznikne přinejmenším unikátní audiokniha. Abyste si ale Divočinu v zahradě opravdu beze zbytku vychutnali, buďte otevřeni světu přírody a všem aspektům jeho rozmanitosti.
Čmeláci, včely, nejrůznější brouci, ptáci, mravenci, mšice či žížaly představují jen malý příklad zástupců drobných živočichů, kterým Dave Goulson své zahradničení naprosto podřizuje. Veškeré rostliny do své i vaší zahrady totiž doporučuje vybírat s ohledem na výživu či úkryt, které hmyzu a dalším zástupcům více či méně oblíbených tvorů poskytují. Jako červená nit se tak celou knihou Divočina v zahradě táhne vyznání jeho celoživotní lásky k pestrosti přírody a jejímu přirozenému koloběhu. Ale nebojte se – rozhodně vás nebude nutit k zdlouhavému studiu přírodních ekosystémů. Jak sám nakonec říká: „Prostě něco zasaďte, všechno je lepší než beton.“

V neobvykle dlouhých kapitolách (není výjimkou, že jedna trvá hodinu i více) se posluchač nenásilným způsobem seznámí s často nepříliš známými poznatky a zajímavostmi z ekologie či životního cyklu zvířat. Goulson se při tom zabývá i všeobecně neoblíbenými druhy, které by běžný smrtelník do své zahrady možná ani přilákat nechtěl. Celé kapitoly tak věnuje například o můrám či škvorům, včetně pro mnohé dosti překvapivých rad, jako je ta na konzumaci sražených zvířat u silnice či ptáků uhynulých po nárazu do okenních tabulek.

Celou audioknihou vás provede hlas ostříleného herce a vypravěče Miroslava Táborského, který má za sebou nespočet hereckých i audioknižních zkušeností. Jeho přirozený projev plyne v poklidném tempu, přitom je z něj ale cítit obrovský zájem a zaujetí tématem. Vyprávění zní v jeho podání tak autenticky, že si po chvilce poslechu nebudete jistí, zda poznatky a řada veselých zážitků z osobního a rodinného života patří autorovi knižní předlohy nebo samotnému Táborskému. Hudební složka se omezuje na pár vybrnkávaných tónů mezi jednotlivými kapitolami, které ale v celkovém objemu knihy v podstatě zanikají.

Zajímavým oživením jsou recepty na domácí dobroty z vlastnoručně vypěstovaných surovin na začátku každé kapitoly, které však nemají se zbytkem knihy téměř žádnou souvislost. Některé z nich jsou ale přinejmenším úsměvné, jako třeba ten na morušové muffiny. Připravte si vajíčka, mouku, cukr a máslo, postup je následující: „Zasaďte morušovník, může trvat deset nebo více let, než vám začne plodit. Pokud spěcháte, kupte si dům, kde už v zahradě morušovník roste...

Nechybí ani řada praktických návodů v podobě seznamů nejvhodnějších rostlin pro hmyz či ptáky, návody na výrobu jednoduchých úkrytů a zimovišť, zásady správné péče o trávník a kompost či širší ekologické aspekty, jako jsou důsledky těžby rašeliny nebo nebezpečnost plošných postřiků proti škůdcům. Každý milovník přírodních zahrad si tak při poslechu audioknihy najde to své a o to přesně autorovi, který posledních dvanáct profesních let strávil studiem čmeláků a momentálně žije v anglickém Sussexu, při psaní knihy šlo.