Neobyčejný kočkopsí příběh o hledání cesty

recenze, , 01.06.2022
Kočka vs. Pes
Molly je chytrá a krásná. Touží stát se filmovou hvězdou. Občas má ale pocit, že nemůže být sama sebou a dělá jen to, co od ní očekává okolí. A je to Kočka… Oskar je neúnavný běžec, co si ví rady téměř za každé situace. Snadno se pro cokoli nadchne. A taky je to Pes… A právě tito dva odvěcí nepřátelé musí spojit své síly, aby našli cestu domů z divočiny.
Děj příběhu Kočka vs. Pes autorů Jamese Pattersona a Chrise Grabensteina v zásadě připomíná obsah knižní série Psí poslání či filmu Jako kočky a psi. Největší inspirační zdroj však můžeme najít v americkém filmu Neuvěřitelná cesta o putování tří ztracených mazlíčků (dvou psů a jedné kočky) za svými páníčky. Autoři si z tohoto snímku berou základní motiv cesty a nejrůznějších nástrah, která zvířata musí překonat, a na něj nabalují poměrně originální příběh o nesnášenlivosti mezi kočkami a psy. Konstruují svět bez lidí, který je plný známých i neznámých zvířat, z nichž některá spolu žijí v klidu a míru a jiná nevynechají jedinou příležitost k útoku, ať už slovnímu nebo fyzickému.

Svým postavám Patterson a Grabenstein připisují téměř lidské vlastnosti. V důsledku tohoto polidštění pak z knihy zřetelně vystupuje stále aktuálnější téma nesnášenlivosti a rasismu. Vše je ale dávkováno velice jemně, takže čtenář nemá pocit, že ho autoři o něčem poučují nebo že se mu snaží „podstrčit“ vlastní názor na danou věc. Tím, že si spisovatelé za hlavní postavy vybrali právě kočky a psy, posunuli příběh do mnohem komičtější roviny, která nenuceně zprostředkovává hlavní poslání této knihy: není důležité, jak kdo vypadá nebo odkud pochází ale to, jaký je uvnitř. To, že se mohou „spojit“ i druhy zdánlivě nesmiřitelné, pak autoři dokazují častým výskytem smyšlených zvířat jako jsou Lvodýli, Jestřábosovy, Losokoně, Lasičkokanci a zejména Psokočky.

Pattersonova a Grabensteinova kniha Kočka vs. Pes vyšla v originále už v roce 2019 a koncem loňského se na pultech amerických knihkupectví objevilo pokračování názvem Katt Loves Dogg (Kočka miluje Psa). Česky první díl vyšel teprve loni pod hlavičkou nakladatelství Jota v překladu Jakuba Futery. Ten si dal na české verzi hodně záležet a skvěle si slovně pohrál se všemi „novými“ výše zmíněnými živočišnými druhy a zvířecími charakteristickými vlastnostmi, které se autorům podařilo včlenit přímo do textu. Nyní Jota ve spolupráci s nakladatelstvím OneHotBook připravila i audioknižní vydání tohoto zvířecího dobrodružství.

Režisérka Jitka Škápíková načtení audioknihy Kočka vs. Pes svěřila Robertu Miklušovi. Ten, přestože nepatří mezi často volené narátory, vycítil obrovský interpretační potenciál tohoto díla a dokázal jej bezezbytku využít. Ve vypravěčských pasážích volí klidný tón s přirozenou barvou hlasu, o to víc vynikají části, v nichž mluví postavy. Na tomto místě je třeba zmínit, že většina příběhu se odehrává v dialozích, to však pro herce nebyl vůbec žádný problém. Každé zvíře Mikluš obdařil unikátním odstíněním barvy hlasu a vlastním tempem, přičemž se mu do interpretace podařilo promítnout nejen povolání, ale i povahové rysy postav. Jeho Kočka Molly je už po hlase trochu znuděná a nafoukaná a Pes Oskar je zase šťastné štěně, které se rychle pro cokoli nadchne. V hlase fretčí moderátorky je slyšet dychtivost po jakékoli senzaci.

Kočka vs. Pes není jen dobrodružná pohádka o putování dvou zvířecích dětí zpátky domů. Je to příběh o překračování hranic a boření úzkoprsých názorů, který klade důraz na to, že silné přátelské pouto může vzniknout i mezi dvěma na první pohled odlišnými jedinci. Tato audiokniha by neměla uniknout nejen milovníkům zvířecích příběhů, ale všem, kteří se při poslechu rádi dozví i nějakou zajímavost ze světa zvířat.