Neochotný hrdina

recenze, , 06.06.2022
Spasitel
Mezi favority ceny Audiokniha roku 2021 bezesporu patřil Spasitel Andyho Weira. Sci-fi titul od knižního vydání rezonoval s očekáváním čtenářské obce namlsané populárním a již zfilmovaným Marťanem a poněkud zklamané mezititulem Artemis. Audioknižní zpracování Spasitele připravilo vydavatelství Témbr a předkládá ji publiku ve dvacetihodinové nekrácené verzi v podání Lukáše Hlavici.
Zatímco hlavní hrdina Marťana Mark Watney byl v podání Jana Zadražila energický, ironický, kousavý a jeho četba odsýpala, Lukáš Hlavica modeluje ve Spasiteli osamělého hrdinu čelícího nekonečnému vesmíru rozvážněji, s jistým odstupem k sobě i světu. Nepospíchá, pečlivě artikuluje, zvažuje každé slovo. Přestože mám pro hlas Jana Zadražila slabost a Hlavicův kultivovaný projev mi připadá kapku sucharský, novodobému spasiteli sedí jako ulitý. A právě heroický hercův výkon pod režijním vedením Jana Drbohlava přispěl k tomu, že poslech, navzdory množství technických popisů a detailnímu osvětlování astronomických, fyzikálních či chemických zákonitostí, posluchače vtáhne. Cenu pro nejlepšího interpreta si touto rolí Lukáš Hlavica po právu zasloužil.

Kdo tedy je Ryland Grace, vypravěč a hlavní aktér knihy Spasitel? Vědec, který vypadl z akademického světa poměrně neslavně a nyní se živí jako středoškolský učitel. Zajímavé na něm není celkem nic. Rodinu nezaložil, s přítelkyněmi to nijak slavné nikdy nebylo, přátelství nenavazuje zrovna snadno. A aby toho nebylo málo, právě teď má velké výpadky paměti a vůbec netuší, kde je. Přesto nám Andy Weir naservíroval postavu prokreslenou a pulzující, lpící na životě i jeho drobných radostech, třeba na dobrém jídlu či kvalitní kávě.

Hlavica živí zvědavost publika, když Grace probuzený z kómatu jen ztěžka hledá slova a vzpomínky na minulé události k němu přicházejí jen v útržkovitých záblescích. Jenže vesmír, kterým se hrdina řítí na misi, jejíž smysl jen postupně odkrývá, skrývá ještě mnohá překvapení. Pro ta bude kupodivu nejpovolanějším nosičem zvuk, protože ne všechna stvoření upřednostňují zrakové vjemy, mnohé se odehrává ve tmě a skrytu.

A právě kvalitní zvuk, který měl na starosti Filip Slavík, umožní posluchačům být u toho a vše slyšet na vlastní uši. Mnozí čtenáři si nad Spasitelem povzdechli, že se těší na filmovou adaptaci. U poslechu audioknihy nic takového nehrozí. Zvuková stopa, kterou Andy Weir popisuje pomocí akordů a not, zní zřetelně a plně. K audiálnímu zážitku přispívá i hudba Pavla Holého. Vlastně mě napadlo, že by se dala poslouchat zcela samostatně, aby jako hudební kulisa znovu a znovu v hlavě rozehrávala právě vyposlechnutý příběh.

V závěru je třeba upozornit na poměrně dlouhé, někdy až hodinové kapitoly. Poslech Spasitele se zkrátka nedá dávkovat v desetiminutových pauzách, vyžaduje soustředění, za které se posluchači dostane mimořádného sci-fi dobrodružství i velké porce vědeckých poznatků. Nezapomeňme, že Ryland Grace je středoškolský učitel a učení ho baví!