Nestydatý gentleman a jeho rozpaky

recenze, , 04.08.2020
Nestydaté plavky
Jestliže autor, který se proslavil úspěšnou knižní sérií, přijde s knihou, která do této řady nepatří, obyčejně se nevyhne srovnávání. A nestane se tak ani tentokrát, alespoň pokud se týče příběhu a postav. Jde-li ovšem o audioknižní vydání, jsou Nestydaté plavky zatím jedinou oficiálně vydanou nahrávkou, která českému publiku představuje tvorbu amerického humoristy C. Douglase Payna, proslulého deníkovou sérií Mládí v hajzlu. Zde se tedy budeme muset obejít bez srovnání, nicméně už teď je jasné, že Petr Jeništa v režii Hynka Pekárna nasadil laťku relativně vysoko.
Colm Moran je mladý absolvent Yaleovy univerzity, který se vydává na západní pobřeží, aby ukázal otci, že dokáže vést podnik a zaslouží si tak ve věci financí jeho důvěru. O jaký podnik jde? O rodinou firmu na výrobu plavek nadměrných velikostí. Ne že by v onom městečku žily jen korpulentní dámy, naopak sličnými a (k hrdinově rozčarování) překvapivě počestnými děvčaty se to tam jen hemží. Posluchač může jen hrubě odhadovat, kolikrát, aniž by si zvládl mnoho dovolit, se hlavní hrdina stihne zasnoubit… jaksi paralelně… a kam v rámci plaveckých úborů povedou jeho podnikatelské záměry.

Přestože nepostrádá jeho málo zkušené klukovství, smysl pro neotřelá řešení prekérních situací, ani nerozhodnost v tu nejméně vhodnou chvíli, Nickem Twispem z Mládí Hajzlu Colm Moran z Nestydatých plavek není. Přesto ale v městečku narazí na několik osob, které se objevují i ve slavné Paynově sérii. Dějiště příběhu totiž dopřálo autorovi linky jeho děl jemně prolnout, byť to z audioverze nemusí být od začátku patrné – koho by napadlo že (správně vyslovené) „Jukája“ je fanouškům Nicka Twispa důvěrně známý Ukiah.

Proč se ale o Colmu Moranovi tolik rozepisovat? Ono by totiž jinak mohlo posluchače zarazit, že v audioknize vydavatelství OneHotBook a Jota podává Petr Jeništa jeho vyprávění tak (na první pokus) pubertálně, nedospěle. Jenže právě takový hlavní hrdina je. Je to floutek – nebo ještě lépe, chtěl by být floutkem, ale okolnosti mu zatím mnoho nepřály, a tak zůstal přes svůj přehled a kultivovanou výmluvnost trošičku frustrovaný a na půl cesty k Bertiemu Woosterovi (kterého známe z vyprávění o komorníku Jeevesovi), jeho nadhledu i prostředkům.

A proč Jeništa nastavil laťku vysoko jen „relativně“? Protože lze věřit, že bude-li pokračovat v četbě C. D. Payna, bude si stále jistější, ještě více si zvykne na svérázný autorův styl a upevní typické charaktery jeho postav. První dvě tři hodiny poslechu Nestydatých plavek se totiž posluchačům mohou jevit jako poněkud rozpačité, i tempo interpretace je trochu pomalejší. Pak ale Jeništa přestane charaktery postav jen tak oťukávat a rozjede to pořádně, již plně si vědom, v čem tkví Paynův vypravěčský humor. Přestane být pochyb, že jde o humoristickou prózu, zvláště pak, když se na scéně objeví zakladatel magazínu Moderní překližka.

Dvojice Hynek Pekárek a Petr Jeništa je už dozajista sehraná a na této audioknize je to znát – koneckonců spolu pracovali jak na Kingově Osvícení, tak na jeho volném pokračování Doktor Spánek. Tenhle úkrok od hororu k humoru byl jistě pro oba vítanou změnou, ale i výzvou. O to více muže překvapit, jak se po počáteční rozpačitosti Jeništa v payneovském vypravěči našel a jak jiný s ním dokáže být. Snad bude mít tedy brzy příležitost v tomto duchu pokračovat.