Nobody - muž z Neznáma
Záhadný muž, o jehož věku či povolání nemá nikdo nejmenší tušení, se jedné noci přehoupne přes zábradlí paluby zaoceánského parníku. Nad ránem z vody vystoupí na newyorské pláži a jako pan Nobody se ubytuje v místním hotýlku. Ještě téhož večera se stává spolumajitelem proslulých Worldových novin, do nichž se rozhodne přispívat články o tajemných případech, které se mu podaří rozluštit. Díky tomu, že umí měnit svou podobu, ovládá hypnózu a všímá si i sebemenších detailů, přijde brzy na kloub záhadě strašidelného zámku, ukradeného Rudého škorpióna či dopadne pachatele vraždy bohatého starožitníka.
Německý autor
Robert Kraft dnes již upadl v zapomnění, přestože ve své době byl nesmírně populární a jeho knihy vycházely u stejného vydavatele, jako romány Karla Maye. Na rozdíl od něj ale skutečně procestoval celý svět, byť za pochybných a pohnutých okolností, takže si místa, o nichž psal, nemusel pouze představovat. Série o tajemném panu Nobodym však překypuje fantastičností, která může zaujmout milovníky dobrodružství a šestákové brakové literatury i dnes.
Audioknižní podobu dal úvodnímu
dílu Nobody - muž z Neznáma herec
Martin Finger pro vydavatelství Tympanum. Nejde však o první zvukové zpracování Nobodyho dobrodružství. Výběr z této knihy natočil jako pětidílnou dramatizovanou četbu na pokračování režisér Ladislav Rybišar pro pořad pro děti a mládež Domino už v roce 1992. Hlavní úlohu v něm ztvárnil Pavel Soukup. V jeho podání je geniální a téměř nadlidsky schopný hrdina rozverným dobrodruhem, ne nepodobným detektivu Léonu Cliftonovi, jehož podobně laciné příhody herec brilantně načetl o několik let později. Finger přistupuje k postavě Nobodyho spíše jako k dedukujícímu mysliteli Sherlocku Holmesovi, je ve svém projevu drsnější, úsečnější a odměřeně se chová i k většině svého okolí, které jeho géniu nesahá ani po kotníky. I když se do žádné příliš velké hlasové ekvilibristiky nepouští, pojímá příběhy s nadhledem a nutno říct i správnou dávkou ironie, protože i samotná jména postav občas naznačují, že tady nejde o žádnou vážnou literaturu. I díky tomu si Finger může přeci jen dovolit překročit pomyslnou hranici mezi civilností a výraznější stylizací. Látka to totiž snese a posluchači barvitější interpretaci spíše ocení. Práce s hudbou je v tomto směru střídmá, melodie zaznívají převážně na koncích kapitol a nesou se v duchu jednotlivých příhod, tu jsou zbarvené nádechem strašidelné atmosféry, jinde zase připomínají hudbu Orientu.
Nobody - muž z Neznáma je možná méně známým, rozhodně však neméně zajímavým příspěvkem do volné řady dobrodružných románů vydavatelství Tympanum, které u nás knižně vycházely ve druhé polovině minulého století. Interpretace Martina Fingera příběhu sluší, fantaskní záhady a neskutečné zločiny se v jeho podání luští samy, zůstávala pouze jedna otázka: Proč vydavatel z knihy vypustil závěrečné Nobodyho dobrodružství?
I tu jsme ale spolu s Tympanem po vydání původí verze recenze nakonec osvětlili - série Nobodyho dobrodružství u nás vyšla několikrát, jednotlivé romány byly přitom často děleny do dvou dílů. A právě kvůli tomu se od sebe liší obsah původního knižního vydání Albatrosu z roku 1977 (včetně reedice z roku 2019) a sešitové verze vydavatelství Magnet Press z roku 1992, z níž vycházeli v Tympanu, a která neobsahuje závěrečný příběh Jusuf el Fanit-Pán pouště. Vzhledem k tomu, jak zdařilá je audiokniha
Nobody - muž z Neznáma doufejme, že se na něj spolu s dalšími dostane řada někdy příště.