Čínská martyria za objektivem kamery

recenze, , 10.05.2023
Novinářem v Číně
Český novinář Tomáš Etzler si prošel mnoha kouty světa. Jako válečný reportér CNN se dostal do mnoha oblastí na Blízkém Východě, poté se rozhodl kývnout na nabídku stát se jako freelancer zpravodajem pro ČT i CNN z Číny. A právě své zážitky z této nejlidnatější země světa, kde strávil sedm let svého života a poté další tři v Hongkongu, se rozhodl přetavit do podoby autobiografické knihy. Ta se před nedávnem dočkala i své zvukové podoby.
Novinářem v Číně (s přípodotkem Co jsem to proboha udělal?) není první audioknihou, kterou Tomáš Etzler na svém kontě má. Tou první byla rovněž u vydavatelství Voxi vydaná Kdo ví, kde budu zítra. V tomto případě šlo o Etzlerův knižní rozhovor s novinářem Jindřichem Šídlem. Obě nahrávky vznikaly v produkci Audiostory.

Tomáš Etzler se svými názory na čínské státní zřízení nijak netají a tak zatímco se ve svých reportážích snaží o objektivitu, na stránkách své knihy si v tomto ohledu nebere sebemenší servítky. Poté, co se člověk zaposlouchá do jeho vyprávění a zážitků, brzy pochopí, že se zkušenostmi, které s místními pohlaváry, příslušníky bezpečnostních složek a tajnými špicly nasbíral, by asi měl jiné názory málokdo. Kniha Novinářem v Číně ostatně není objektivní reportáží, ale osobní výpovědí o zážitcích autora jakožto novináře a reportéra, kterému v zemi, toužící stát se přední světovou velmocí, házeli klacky pod nohy jak úředníci a tajná policie, tak udavači z řad místních obyvatel. Kromě nich ale o Číně samotné většinou zle nemluví. Naopak, často vyjadřuje obdiv k běžným obyvatelům, dojímá se nad konkrétními lidskými osudy těch méně šťastných z nich, některým se dokonce snaží pomoci. S láskou také vypráví o místní kuchyni nebo horolezecké vášni, kterou mohl uplatnit v Himalájích.

Audioknižní verze promlouvá k posluchačům nejen jeho slovy jako autora textu, ale také jeho vlastním hlasem v úloze interpreta. Své texty píše svébytným a nezaměnitelným stylem, stejný popis ale sedí i na jeho interpretaci. V obou případech jde přímočaře na věc, nesnaží se o žádné kudrlinky, ale drží se jádra daného příběhu, který zrovna vypráví. Ať už referuje o přírodních katastrofách, které zasáhly venkovské oblasti, věnuje se hackerským útokům s podporou čínské vlády, nebo reportuje o výstupu horolezců s pochodní, zahajující pekingské olympijské hry. Takto ve správném slova smyslu syrové vyprávění by z úst herce znělo nevěrohodně. Rozhodnutí svěřit text samotnému autorovi je proto v tomto případě více než žádoucí a chvályhodné.

Byť Etzlerův projev také není nijak zvlášť uhlazený, jako audioknižnímu interpretovi se mu naštěstí díky zkušenostem z reportáží vyhýbají z větší míry nešvary, provázející obvykle autorské četby těch, kteří nemají s mluvou na mikrofon zkušenosti. Z jeho vlastních úst tak v maximální možné míře autenticky znějí stížnosti na policejní výslechy, šacování a zabavování osobních věcí i natočeného materiálu, frustrace z prostředí v Číně i buldočí verva až workoholismus, s nimiž se do svých reportáží pokaždé vrhal.

Zatímco v úvodu nás Etzler naláká nejen na pracovní linku ale i na osobní příběh jeho manželství se švýcarskou novinářkou Barbarou, ne vše se do knihy vešlo. Doufejme, že si další materiál, autor schovává na příští knihu, protože uzavřít celý příběh jeho působení v Říši středu jen tímto titulem by byla škoda. Nezbývá tak nic jiného, než trpělivě čekat na pokračování.