Drobná vánoční čertovská pohádka

recenze, , 24.11.2022
O čertovi
Pomaličku nám nastává čas adventní a konec roku. Doba pohádková. Jistě jich do změny letopočtu zvládneme díky různým médiím zkonzumovat až několik desítek. Proč tedy nepřinést malý předvánoční tip, jak jinak než do uší.
Na novém počinu vydavatelství Tympanum O čertovi je krásně vidět, jak adaptabilním médiem z hlediska délky je právě audiokniha. Dokáže pojmout jak obrovské vyprávěcí plochy, přesahující i desítky hodin, zároveň ale bez problémů a s grácií unese útvar velmi krátký. Pohádka výtvarníka Pavla Čecha má totiž jen 24 minut, což je v průměrné audioknize víceméně standardizovaná délka jednoho tracku nebo kapitoly. Přesto však jistě může udělat radost všem těm, kteří na poslouchání kratších, zejména rozhlasových formátů vyrůstali, ale na rozsáhlejší díla jim nezbývá čas nebo nálada.

I když je příběh o čertovi Florimonovi a o tom, co s ním zmůže láska, kterou nalezne díky střechám domů, ve svém jádru velmi komorní, je až s podivem, že na začátku příběhu popis pekla a jeho obyvatel trochu připomíná takový malý užitečný „lore“, který jakoby dával určité podhoubí k dalším pohádkovým příběhům. Brzy se od něho ale coby posluchači odpoutáme a autor nás v následujících minutách nechá nasát dost vánoční atmosféry, neboť se většina děje odehrává v zimním období. Zároveň je sympatické, že v Čechově popisu je sice hlavní hrdina bytostí nadpřirozenou, svolnou k mnoha lumpárnám a škádlením, ovšem žádnými velkými schopnostmi nedisponuje, naopak postava má vlastně od jistého momentu velmi blízko k člověčenství

Příběhem nás provede hlas herce Pavla Soukupa. Umí vystihnout jeho poetičnost, hraje si doslova s každým slovem (čemuž malá plocha samozřejmě dobře nahrává), dodává mu laskavost, a ačkoli pohádka plyne rychlým tempem, zároveň umí v naprostém poklidu díky obrazotvornosti příjemně pošimrat vaši představivost. Navíc se kromě samotného interpretova přednesu ozve i pár klavírních motivů.

Pohádka O čertovi je přesně tím malým milým projektem, který by udělal radost v jednom denním políčku nějakého zvukového adventního kalendáře, pokud by Tympanum například zvládlo do příštího roku nahrát pohádku na každý den. Takto si můžete zpříjemnit alespoň jeden adventní podvečer, či si pohádku naprosto ideálně pustit před spaním.