O násilí – „my proti vám“ je věčné téma

recenze, , 11.10.2019
My proti vám
Jako velká voda vtrhl mezi nejúspěšnější spisovatele švédský publicista Fredrik Backman a právem se stal oblíbeným v bezmála padesáti zemích světa. Po několika prózách soustředěných téměř výhradně na jedinou postavu (Muž jménem Ove, Tady byla Britt-Marie) se odhodlal k plnohodnotnému románu zalidněnému množstvím figur, který pod názvem Medvědín vyšel česky v nakladatelství Host v roce 2017, tedy necelý rok po vydání originálu. V témže roce se dočkal vynikajícího audioknižního zpracování, v němž se interpretace v režii Michala Bureše pod značkou OneHotBook ujal Pavel Soukup.
Medvědín, malé město kdesi na severu Švédska žijící trudným životem a láskou k místnímu hokejovému klubu, se stalo kulisou pro napínavou, krutou, a přitom v jádru laskavou knihu. Ta měla nebývalý úspěch, proto není divu, že se brzy dočkala pokračování – román My proti vám vyšel v roce 2017 jak ve Švédsku, tak u nás. A audiokniha se v českém prostředí s nezměněnou sestavou tvůrců objevila na trhu téměř bezprostředně poté.

Je důležité upozornit, že bez znalosti prvního dílu nemá valný smysl pouštět se do druhého. Postavy zůstaly, jen o pár měsíců zestárly a řada z nich prošla určitou proměnou. Medvědín je uvěřitelným společenským románem řešícím především vztahy, antipatie a nakonec i zločin a nutnost morálního rozhodnutí v rámci jednoho maloměsta. My proti vám přidává k výše uvedenému nedaleký konkurenční Hed, který jako by Medvědínu z oka vypadl. Vzájemná nevraživost dvou měst s hokejovými kluby aspirujícími na postup do nejvyšší ligy je hnacím motorem děje, přestože autora stále zajímají především jednotliví lidé a hlavně to, co v nich vzbuzuje konkrétní pocity a pohnutky k určitému jednání.

Backman rád staví své postavy před nutnost rozhodnutí, velmi často se ptá po příčinách předsudků (velmi silné jsou třeba pasáže, v nichž se spoluhráči a diváci vyrovnávají s homosexualitou svého obránce). Ve druhém díle také značně přitvrzuje – násilí jako by se v obou městech zabydlelo a jeho příčinu autor spatřuje v nitru lidí samotných, kteří se dokáží zachovat neuvěřitelně krutě z naprosto malicherných důvodů. A tak násilí eskaluje a tragédie je na spadnutí…

Román je to víc než dobrý, i když kvalit Medvědína nedosahuje. Autor velmi rád děj glosuje a soudí a rušivě moralizujících pasáží je oproti prvnímu dílu přespříliš. Mnohem silnějšího dojmu by Backman zřejmě dosáhl, kdyby nechal své postavy jednoduše jednat, přemýšlet a prožívat, aniž by jejich počínání vysvětloval či zasazoval do určitého etického rámce. Však také kniha působí nejsilněji právě tehdy, kdy autor na obligátní komentář zapomene.

Naštěstí Pavel Soukup cítí i slabší stránky textu a svým léty vybroušeným mistrovstvím je umí upozadit. Jeho schopnost civilního čtení bez manýr a přehrávání je až neuvěřitelná a vyniká zvláště tehdy, je-li text zalidněn obrovským množstvím postav. I ti, kteří se v románu jen mihnou, mají u Soukupa své místo, svou chvíli jeho absolutní pozornosti. Postavám, které bychom mohli označit za hlavní (a že i těch je požehnaně), dokáže Soukup nadělit jen změnou rytmu či lehkým odstíněním hlasu právě tolik poloh, kolik potřebují.

K nádhernému posluchačskému zážitku přispívá i hudební a ruchový doprovod, v němž dominují syrové riffy elektrické kytary. Zvukově je audiokniha opět bez jakékoli vady na kráse. Už kvůli fenomenálnímu výkonu Pavla Soukupa by bylo škoda si nahrávku neposlechnout, navíc platí, že přes všechny výhrady jde o nadprůměrný text. Ale pro jistotu zopakujme – nejprve Medvědín, teprve poté My proti vám – jinak se na švédském severu snadno ztratíte.