Ostrov doktora Moreaua je působivý i na poslech

recenze, Kristína Halaganová, 27.07.2022
Ostrov doktora Moreaua
H. G. Wells patří mezi autory, kteří na konci devatenáctého století budovali a formovali tvář science-fiction. Díky jeho dílům ho dnes řadíme vedle takových spisovatelů, jakým je například Jules Verne. Do světa fantastiky vstoupil v roce 1895 s titulem Stroj času, po kterém o rok později následoval proslulý Ostrov doktora Moreaua.
Příběh, soustředící se na zrůdné experimenty na tajemném ostrově, otevírá otázku, kam až je člověk ochoten zajít v zájmu domnělého pokroku a jaký dopad na okolí může jeho konání mít. Přestože možná literární styl působí na dnešní dobu lehce zastarale, samotná myšlenka zůstává živá. Snad i proto, aby se tento nadčasový příběh neztratil v záplavě nových sci-fi děl, dočkal se Ostrov doktora Moreaua audioknižní podoby. Román H. G. Wellse namluvil Václav Knop pro edici Dobrodruh nakladatelství Tympanum.

Lze konstatovat, že všechny potřebné aspekty audioknihy byly vybrány dostatečně pečlivě a s citem. Novela má poměrně popisný charakter, tvoří ji jen málo dialogů, což může být při nesprávně zvoleném narátorovi pomyslným hřebíkem do rakve. Ze zajímavého díla pak může vylézt unylý příběh bez náboje. Václav Knop se ale role vypravěče a hlavního hrdiny v jedné osobě zhostil důstojně. Nejenom že se mu podařilo vystihnout emoce a charakterové vlastnosti každé z postav, ale zároveň dokázal, jen díky měnícímu se tónu a tempu řeči, dodávat ději náboj natolik, až se posluchač nedokáže od vyprávění odtrhnout a s napětím čeká, co se bude dít dál.

Prakticky od prvního momentu Václav Knop precizně pracuje s gradací. I do řádků, které by v tištěné formě zřejmě působily stroze, dodává celou paletu emocí, nechává do popředí vystoupit otázky, na které hrdina i posluchači pozvolna nalézají odpověď. Některé jeho popisy, především ve scénách, kde se poprvé objevují podivuhodní obyvatelé ostrova doktora Moreaua, mají téměř hororový nádech. Vylíčení scény, kde se ústřední hrdina Edward Prendick potkává s tlupou prazvláštních bytostí, je plné jakési tiché hrůzy a tajemství, které Václav Knop umocňuje lehce zastřeným hlasem. Dokonce i později, kdy je již tajemství a povaha experimentů excentrického doktora odhalena, dokáže pořád budovat a prohlubovat tajemnou atmosféru.

Projevu narátora zdatně sekunduje zvuková stránka audioknihy. Velmi šikovně podporuje vyprávění, ale zároveň i povahu lokací, kde se aktuální scény odehrávají. Na začátku, když se děj odehrává na lodi, je do hudebního podkresu přidáno šplouchání vody, které skutečně evokuje otevřené moře. Později se motivy mění podle nálady, která v daném momentě ve vyprávění vládne. Posluchač se tak prakticky stává součástí příběhu, prožívá ho společně s postavami.

Ostrov doktora Moreaua je knihou, která má stále co nabídnout, audioverze pak zprostředkování její myšlenky pomáhá. Audiokniha, díky vhodně zvolené formě i narátorovi, odstraňuje možná již trochu zaprášené literární postupy a propůjčuje příběhu novou přitažlivou podobu