Zpět

Navštívil městečko Moroděj?

recenze, , 22.02.2023
PAX: Dech smrti
Městečko Mariefred se pomalu chystá na Vánoce, radost z příprav na svátky ale místním vzala podivná nákaza, která se mezi nimi začíná šířit. Spolu s prvními nemocnými ožívá vzpomínka na dávné legendy o Moroději, který údajně chodí po kraji a rozsévá nákazu. Podaří se šíření nemoci zastavit dříve krkavčím bratrům Alrikovi s Viggem, nebo samozvané domobraně občanů, odhodlané jít ve svém tažení proti domnělému původci onemocnění snad i přes mrtvoly?
Urban fantasy Dech smrti je už sedmým příběhem z desetidílné série PAX, kterou pro dětské publikum stvořily Švédky Åsa Larsson a Ingela Korsell. Zatímco další knihy druhé jmenované u nás nevyšly, jméno Åsy Larsson mohou znát fanoušci detektivek z krimi románů s hrdinkou Rebeckou Martinssonovou (kromě televizních adaptací existují i jako audioknihy, u OneHotBook ale svého času vyšly bohužel jen první dva díly Sluneční bouře a Prolitá krev). Knihy jsou v jejím případě překvapivě věrné realitě, alespoň co se popisů lokací týká. Larsson totiž do svých příběhů promítá místa, která sama dobře zná. V případě detektivek je to její rodiště Kiruna, dětské fantasy se pak odehrávají v blízkosti autorčina současného bydliště, nacházejícího se nedaleko zámku Gripsholm, který je součástí právě městečka Mariefred.

Zvuková verze audioknihy z dílny vydavatelství OneHotBook v režii Michala Bureše se opět nese v duchu, v jakém byly pojaty i předchozí díly. Po pátém dílu Sluhové zla, který vyšel už před neuvěřitelnými šesti lety, se vydávání přerušilo až do loňska, kdy vyšlo šesté pokračování, následované letos aktuálním sedmým příběhem. Na výkonu Jana Vondráčka se však dlouhá pauza nijak neprojevila. Nový hlas pražské hromadné dopravy se opět pouští do vyprávění, jakoby to bylo včera, co si od něj naposledy odskočil. Kromě několika kapitol, v nichž se na scéně objeví impové, se hlasově drží v klidnějších vodách a soustředí se více na prokreslování postav dvou hlavních hrdinů. Plynule přechází z rozverných legrácek mladšího z obou bratrů Vigga do vážnějšího, zádumčivějšího tónu staršího Alrika, který si na rozdíl od svého mladšího sourozence přeci jen více uvědomuje důsledky některých jejich činů a fakt, že život není jen zábava a hra. Spolu s postupující sérií se totiž z příběhů vytrácí nevinnost, více se do nich vkrádá temnota a o slovo se hlásí i smrt. Ta se objevila už v závěru minulého dílu, což možná u mladších posluchačů mohlo vyvolat i nějakou tu slzičku. Jejich rodiče pak zase možná přinejmenším nadzvihli obočí u pár ostřejších výrazů, které v příběhu padnou. Dnešní knihy pro děti už zkrátka nejsou foglarovky plné lovení bobříků slušnosti.

Kromě atratkivních prvků jako magie a dobrodružství se v příbězích Åsy Larsson a Ingely Korsell odráží i realita mnoha dětských čtenářů a posluchačů. Hrdinové Alrik a Viggo sice jsou bratři, každý ale má jiného otce, a co víc, žijí u pěstounů. Zatímco totiž chlapci zápolí s duchy, přízraky a jinými nadpřirozenými bytostmi, jejich matka bojuje proti zcela jinému démonu: alkoholu. I vyrovnávání se s nefér hrou osudu je součástí příběhů ze série PAX.
 

Hudební složka rovněž nevybočuje ze směru, nastaveného předchozími částmi. Přítomné jsou tak zejména tóny akordeonu, doplněné dalšími nástroji, i tajemně působící vzdechy či hlasy. Chytlavé melodie zaznívají na konci každé z krátkých kapitol, takže o doprovodnou hudbu není v nahrávce nouze. Předěly ale nejsou jen časté a pro někoho možná nezvykle dlouhé, ale tentokrát i nepříjemně hlasité. Působí až rušivě, stejně jako reklamy v televizi mezi pořady. V jedné z kapitol navíc hudba v průběhu sama od sebe zeslabuje a zesiluje, což nutí posluchače sahat po ovládání hlasitosti častěji, než by sám chtěl. Také hlas Jana Vondráčka je někdy příliš hlasitý a poté naopak tichý, když přechází z hlasitého volání k tajemnému šepotu. Doufejme, že se propříště podaří zvukovou složku lépe odladit a také že na nový díl už nebudeme muset čekat několik dalších let.