Když jedno rozloučení nestačí

recenze, , 06.12.2022
Série Čínských thrillerů dorazila do svého finále. Prostřednictvím hned dvojice zbrusu nových audioknih se můžete seznámit s tím, jak se skotský autor Peter May rozhodl zakončit tuto svou populární sérii, v níž šlo vždycky kromě honby za zločincem i o bouřlivý vztah mezi hlavními protagonisty. Co na hrdiny v příbězích Pekingský rozparovač a Svatba duchů čeká?
Příběhy americké patoložky Margaret Campbellové a pekingského policisty Li Jena sice nejsou těmi knihami, které svému autorovi Peteru Mayovi vynesly největší uznání, to ale neznamená, že by trpěly nedostatkem fanoušků. Ti oceňují zejména atraktivní prostředí měnící se Číny, podrobné popisy místních tradic a zvyklostí i zajímavosti z oblasti kulturních specifik, to vše zabalené do hávu napínavého pátrání po inteligentním vrahovi. Posluchače audioknih pak možná k poslechu láká i silné herecké obsazení zvukové podoby těchto detektivek. Nyní se můžeme s oblíbenými postavami i interprety rozloučit hned dvěma audioknihami.

Dlouhou dobu se zdálo, že posledním výletem za zločiny Říše středu bude román Pekingský rozparovač. V něm se odehrává příběh vyšinutého vraha, který sám sebe připodobňuje k Jacku Rozparovačovi. Stejně jako on si za oběti vybírá ženy, jejichž zohavené mrtvoly po sobě zanechává spolu s výsměšnými vzkazy, adresovanými vyšetřovatelům. A zodpovědným policistou, vedoucím pátrání po šíleném zabijákovi, není v tomto případě nikdo jiný, než Li Jen. Jenže tomu se kromě pachatele staví do cesty i jeho vlastní nadřízení, kteří se ho bůhvíproč snaží zdiskreditovat.

Po několika letech ale přišel Peter May ještě s dovětkem v podobě kratší povídky nazvané podle staré čínské tradice Svatba duchů. V ní se dozvíme nejen něco o tomto venkovském rituálu, ale především jak dopadli Margaret s Li Jenem, jejichž dějová linka se v Pekingském rozparovači uspokojivě neuzavřela. Obě nahrávky vycházejí právě teď takřka současně a vy si tak můžete vychutnat toto dvojité zakončení série pěkně pohromadě.

Audioknihám z prostředí pekingského policejního oddělení vražd vévodí už od počátku hlasy Jany Plodkové a Martina Myšičky. Oba se během sedmi let, během nichž šestice klasických dílů a závěrečná povídka vznikaly, dokázali se svými postavami i autorovým stylem psaní dokonale sžít. Peter May se v této sérii trochu neudržel a kromě znalosti prostředí zabředl i do vod milostného románu, což sice občas trochu narušovalo tok detektivní linky příběhů, zato však pomáhalo pochopit více oba hrdiny. Střet jejich osobností i rozdílných kultur, v nichž oba vyrůstali, navíc vytvořil zajímavé podhoubí pro herecké pojetí.

Vzájemné slovní přestřelky i usmiřování Liho a Margaret, oživovaly po celou dobu trvání série poslech díky tomu, že se režiséru Michalu Burešovi podařilo části textu zdramatizovat pro živý vzájemný dialog Myšičky a Plodkové. Závěrečný pár audioknih z dílny OneHotBook, které řadu detektivek z Číny (alespoň jak se zdá) už definitivně uzavírají, se v tomto svým pojetím nijak nevymyká tomu, jak byla nastavena laťka už od prvního dílu. Kromě standardně profesionálních výkonů interpretů tak i tentokrát z nahrávky zazní asijskou kulturou inspirované melodie, rámující jednotlivé části příběhů. Ty, kterým více sedí autorova skotská trilogie, asi závěr série změnit názor nepřiměje, fanoušky Margaret a Li Jena ale určitě potěší, že se mohou se svými oblíbenci ještě jednou vydat do ulic čínské metropole.