Zvuková astrologie

recenze, , 10.12.2015
Pikantní astrologie
Astrologové amatéři i ti, kteří jen občas, ale o to zarputileji pročítají horoskopy publikované v těch nejbizarnějších kratochvilných magazínech, nejspíše již v loňském roce zaregistrovali knihu Daniely Fischerové Pikantní astrologie. Nyní se s ní mohou seznámit i posluchači audioknih.
Daniela Fischerová je velmi plodnou autorkou knížek pro děti, románů i povídek, rozhlasových her a filmových scénářů. V roce 1993 napsala spolu s Milanem Špůrkem knihu Hvězdy a osudy s podtitulem Klíč k moderní astrologii. Zúročila v ní svůj letitý zájem o hvězdopravectví a představila astrologii všem, které zajímají její základy, symbolika zvěrokruhu, význam planet a aspekty horoskopu. Loni vydaná Pikantní astrologie tak čtenáře nemusela překvapit, ale přesto... Fischerová se v ní ubírá zcela jinou cestou než před lety a nahlíží na výklad jednotlivých znamení z odlišného úhlu. Její nová kniha spadá do kategorie humoristické literatury, když v jednotlivých kapitolách líčí charakteristické vlastnosti lidí zrozených v tom kterém znamení a zaměřuje se na vztahy mezi nimi.

Zatímco knižní trh astrologickými a rádobyastrologickými tituly jen hýří, audioknihy až doteď setrvávaly na nulovém skóre. Je to pochopitelné – tento druh literatury začasté počítá s doprovodnými ilustracemi a grafy, které nejsou do zvukové podoby nijak převeditelné. Pikantní astrologie se ovšem svou formou ukázala být pro audioknižní zpracování velmi vhodnou. Jde přece jen o beletrii a ne o skripta. Rozdělení jejích jednotlivých kapitol si navíc přímo říkalo o obsazení několika interpretů. Těmi se stali sama autorka Daniela Fischerová, režisérka nahrávky Hana Kofránková a (obě dámy prominou) především Ivan Trojan, který svým projevem audioknize dodává sarkastický humor a zpřístupňuje ji mnohem širšímu publiku, než by se zřejmě podařilo oslovit bez jeho angažování.

Ivan Trojan je tím, koho si nejspíše oblíbí většina posluchačů. Tím spíše, že mu byly svěřeny ty nejzábavnější části knihy, tedy ty, v nichž jsou popisovány vlastnosti a typické znaky jednotlivých znamení, které obvykle nejsou považovány za příliš lichotivé. Trojan často nevybíravě, ale s nesporným humorem popisuje na příkladech typické chování Beranů, Lvů či Vah. Právě tyto pasáže umí trefit hřebíček přímo na hlavičku, zvláště když si posluchač může ke konkrétním znamením přiřadit některého ze svých (nejlépe nepříliš oblíbených) známých.

Následující pasáže uvozené autorčiným „Snad byste nevěřili těm hloupým zlolajným pomluvám! Pravda o vás je zde:“ se snaží předchozího nemilosrdného Trojana pokud možno zmírnit, aby citlivější povahy neutrpěly újmu. Patrně tedy bude Pikantní astrologii jinak poslouchat ten, o němž je právě řeč a ti všichni ostatní. Jednotlivé části druhé poloviny budou nejspíše vyhledávat dvojice, které se setkávají v soukromém či pracovním životě, aby se dozvěděly něco málo o vzájemných vztazích. Ke cti audioknihy je v tomto kontextu třeba přičíst, že dělení do jednotlivých stop mp3CD je přehledné a účelné.

Audioknižní Pikantní astrologie přichází na předvánoční trh zcela záměrně – může totiž být dokonalým dárkem, který zpříjemní sváteční dny volna a je možné ho poslechnout i ve větší skupině. Patrně ne celé tři hodiny, ale alespoň některé zlomyslně vybrané části.