Předlouhá píseň ledu a ohně

recenze, , 28.04.2016
Tanec s draky
Sága Píseň ledu a ohně je širší veřejnosti známa nejspíš jako Hra o trůny. Tak se totiž jmenuje nadmíru úspěšný televizní seriál, díky němuž se staly romány George R. R. Martina celosvětově populární. Z původně plánované trilogie se počet dílů rozrostl na sedm, přičemž šestý právě vstoupil na televizní obrazovky. Tentokrát se tak stalo ještě před vydáním knižního zpracování – autor paradoxně nestihl dokončit knihu před filmovým scénářem. Čtenářům je tedy k dispozici zatím pět svazků a stejný počet se díky vydavatelství Tympanum dostává i audioknižním posluchačům.
Spolu s televizní premiérou šesté řady vychází v těchto dnech pátá audiokniha Tanec s draky, která doplňuje předešlou Hostinu pro vrány, třetí Bouře mečů, druhý Střet králů a úvodní Hru o trůny. Všech pět dílů vyrobila Knihovna a tiskárna pro nevidomé Karla Emanuela Macana (KJM) a vydavatelství Tympanum je vydalo ve své edici Načteno. Ta si klade za cíl zpřístupnění už existujících zvukových knih všem zájemcům. Zatímco totiž produkce KJM je určena výhradně zrakově postiženým, Tympanum je šíří jako audioknihy pro komerční prodej.

Tento model má vedle již zmíněné výhody, která vlastně definuje edici Načteno, i několik úskalí. Nahrávky vyrobené KJM nedosahují technických kvalit profesionálních studií, stejně tak i výkony interpretů nemají vysokou uměleckou hodnotu. O režii ani dramaturgické úpravě nahrávky nemůže být řeč, občasné přeřeky jsou reálnou skutečností. Na poli zvukových knih určených pro zrakově znevýhodněné je taková úroveň běžná, u komerčních audioknih jsme ale zvyklí na kvalitnější zpracování. Dosud vydané tituly edice Načteno kolísají od špičkově upravených nahrávek až po ty, které se vydavatel rozhodl raději natočit znovu.

To naštěstí není případ audioknih ze série Píseň ledu a ohně. I když i u nich je technická úroveň záznamu spíše průměrná a chybí jakákoliv hudební složka, František Dočkal dokázal interpretovat rozsáhlý příběh přinejmenším na obstojné úrovni. Dlouholetému rozhlasovému hlasateli a moderátorovi se podařilo přečíst román civilně a přitom velmi poutavě. Celá série vlastně odpovídá definici audioknihy tak jak je mnohými vnímána – tedy jako čtené knihy. Pro mnoho posluchačů je právě taková podoba, tedy bez jakýchkoliv úprav, krácení a bez hudby, jedinou přijatelnou. Pro jiné je zase tou nejvysmívanější – jakousi náhradou četby pro lenochy. Zběhlým audioknižním posluchačům zase může chybět jakákoliv invence, s níž by k textu přistoupil zkušený režisér a společně s interpretem-hercem vytvořil nové umělecké dílo.

V současnosti pětidílná audioknižní série Píseň ledu a ohně je nejrozsáhlejší na českém trhu, vždyť v souhrnu překračuje délku 267 hodin! Milovníkům fantasy zpřístupňuje jedno z nejzásadnějších současných děl v nekrácené podobě a v interpretaci, která se nemusí za nic schovávat. Výkon Františka Dočkala je vzhledem k jeho neherecké profesi velmi dobrý a co především: spletité osudy všech hrdinů románů George R. R. Martina se v jeho podání až překvapivě příjemně poslouchají.