Zpět

Dvanáctkrát za hranou zákona

recenze, , 05.06.2024
Po stopách zločinů
Sbírky povídek umějí být pro čtenáře i posluchače velmi vítaným zpestřením mezi dlouhými romány, stejně tak ale dokážou být velmi nevděčným úkolem pro toho, kdo je sestavuje. Výběr textů by neměl být příliš různorodý, zároveň ale nesmí nudit. Ani pro samotné autory, zvyklé na prostor čítající stovky stran textu, není mnohdy snadné vměstnat originální zápletku do mnohem kratšího útvaru. Zrodu sbírky krimi povídek Po stopách zločinů ale patrně hvězdy přály, protože jde o až nečekaně vydařený mix, a to i co se zvukové podoby týká.
Knižně vyšla tato antologie loni pod značkou Kalibr, která patří pod křídla Euromedia Group. Není proto divu, že audioknižní verze vznikla u domovského nakladatelství Témbr. V režii Jana Drbohlava se o posluchačský zážitek postarala čtveřice protagonistů, která si mezi sebe rozdělila tucet povídek. Audioknihu otevírá Vražda milé paní od Aleny Mornštajnové, která posluchače spíše teprve rozehřívá. Zato následující Řeznice se do toho nebojí pořádně říznout, příběh Jakuby Katalpy se totiž nese tak trochu ve stančíkovském duchu. Obě úvodní povídky si (a obzvláště tu druhou z nich) herecky vychutnala Martina Hudečková, která se s rolí rázné řeznice téměř mazlila. Ani třetí příběh nezklame, David Urban ve svém Zrádném počítači stvořil povídku s překvapivým koncem, která by skvěle zapadla i do hitchcockovy televizní série. Přečetl ji Libor Hruška, jemuž režisér Jan Drbohlav svěřil také text Ondřeje Neffa Satanův dech, který autor věnoval Agathě Christie a o jakousi domácí nápodobu jejího stylu se v něm i sám snažil. Jeho hlasem pak ožil ještě závěrečný příběh Taková normální vražda od Petra Býma.
 
 
Kromě zajímavé povídky Nabroušené nože Markéty Hejkalové, v níž posluchači opět uslyší Martinu Hudečkovou, už se zbytek příběhů nese v čistě mužské interpretaci. Martin Preiss exceluje v propracovaném psychologickém dramatu Ester Kristýny Trpkové, stejně jako v nápadité a v závěru téměř šokující povídce Kateřiny Surmanové nazvané Ctitel. Svým pojetím se mu podařilo povýšit i jinak mezi ostatními spíše trochu nepatřičně působící text Marka Epsteina Krev. Nevšední portrét indiánského mladíka Biancy Bellové také jako by svou mystičností patřil do jiné sbírky, napsaný je ovšem zručně a čtivě, navíc se Filip Jančík postaral o jeho poutavou interpretaci. Té se posluchači dočkají i ve zdařilém příběhu Dženáro Martina Goffy, stejně jako u trochu pomaleji plynoucích Strak Stanislava Berana.
 
Audioknižní sbírku Po stopách zločinů doprovází autorská hudba Petra Hanzlíka, jak je ostatně u nahrávek v režii Jana Drbohlava už dobrým zvykem. Natáčelo se ve studiu Mixing.Today se zvukařem Rostislavem Koňaříkem, který se i se čtveřicí interpretů postaral o vyrovnaný a čistý zvuk nahrávky. I díky zvukařské a režisérské práci se podařilo dát dohromady tucet povídek, které až na drobné výjimky spolu ladí jak stylově a obsahově, tak především interpretačně. Libor Hruška, Filip Jančík, Martina Hudečková a zejména Martin Preiss předvádí vynikající výkony, ke kterým se posluchači budou mít jistě čas od času chuť vracet.