Kriminálník nebo gangster?

recenze, , 03.05.2017
Pod rouškou noci
Joe Coughlin už v mládí nedokázal potlačit své sklony k páchání zločinů. Jeho život směřoval po přímé linii od loupežných přepadení až k vedení mafiánského klanu. Za to, že se stal bossem, podle něj může jeho setkání s Emmou Gouldovou. Kvůli němu ale možná nakonec Joe skončí se zabetonovanými chodidly na dně zálivu.
Od dob Maria Puza a jeho Kmotra se snaží mnozí američtí autoři o úspěch v žánru gangsterských románů. Dennis Lehane patří mezi ně, svou noirovou Coughlinovskou trilogii situoval do meziválečných časů, kdy se mafie dostávala ve Spojených státech do popředí. Posluchačům audioknih se nyní naskýtá možnost zaposlouchat se do prostředního dílu série, Pod rouškou noci, která popisuje cestu nejmladšího z rodu Coughlinů z temného Bostonu až na žhavou půdu Floridy.

Pod rouškou noci se veze na aktuální vlně popularity stejnojmenného filmu, který s Benem Affleckem, režisérem a představitelem titulní role v jedné osobě, dobýval před pár měsíci česká kina. To, že audioknižní vydavatelství u nás stále častěji přicházejí s tituly, které právě běží v kinech, dává smysl. Spokojený divák totiž často rád sáhne po knižní předloze svého oblíbeného snímku.

I přesto, že Coughlinovskou sérii začíná posluchač od prostředka, nepřichází o nic podstatného. První kniha totiž pojednává o životě Joeova otce a staršího bratra, jejichž životní osudy nejsou pro Pod rouškou noci příliš podstatné. Základní obrysy rodinných vazeb jsou přesto v ději nenásilně připomenuty a vysvětleny. Případná adaptace třetí knihy, Zmizelého světa, by naopak dokončila příběh Joeovy životní cesty.

Pod rouškou noci se ve zvukové podobě potřebovala jakožto drsný příběh opřít o zvučný hlas interpreta. Není proto divu, že volba padla na Pavla Rímského, který svým projevem dokáže tvrdé chlapíky správně podat. Nahrávka vznikala ve studiu 3bees a ačkoliv u jejího vzniku nebyl přítomen režisér, ale pouze zvukař Jakub Novotný, dopadla četba velmi dobře. Zvuk je čistý a povětšinou zbavený nepatřičných ruchů. Pavel Rímský se za léta načítání knih naučil svůj zvučný hlas zkrotit a lépe využívat svých vypravěčských schopností. Dokázal potlačit občas příliš hlasitý křik a pracuje s hlasem pro posluchače mnohem příjemněji, než dříve. I když oproti dabingu musí v četbě své výrazové prostředky omezovat, výsledku tento styl prospívá. Umí skvěle podat hrubé prostředí palíren, nelegálních heren i hlučných amerických barů tak, že se posluchači v mysli vykreslují obrazy těchto míst se všemi někdy až příliš naturalistickými detaily.

Příběh Joea Coughlina v sobě mísí tvrdé časy americké prohibice, plné nelítostných válek gangů, s úvahami o tom, kde jsou hranice mezi kriminálníky a gangstery. Joe si po dlouhou dobu namlouvá, že není pravým gangsterem, krutým a nelítostným vládcem podsvětí. Snaží se nenechat si prostředím otupit své city a snad i jakousi lidskost. I když se Dennis Lehane ve svém vyprávění nevyvaroval některým klišé a se syrovým Kmotrem nelze jeho knihu plně srovnat, stojí rozhodně audiokniha za poslech. Jde spíše o trochu předvídatelný a romanticky přibarvený příběh o tom, jak se ze syna váženého otce stával krok za krokem zločinec, který si však i v době svého vládnutí místní mafiánské organizaci dokázal uchovat srdce a smysl pro spravedlnost v rámci pravidel své společenské třídy. Trochu patetického stylu, který z Pod rouškou noci občas na posluchače dýchne, se dostalo i do hlasu Pavla Rímského, který stále někdy trochu více prožívá i banální popisné věty.

Více zarážející je ale způsob načtení číslování kapitol, kdy namísto kapitola dvacátá zazní kapitola dvacet. Na nahrazení řadových číslovek základními jsem si po celou dobu poslechu nezvykl, ale byl to naštěstí jediný výrazný nešvar jinak podařené nahrávky. Vedle podmanivého Pavla Rímského v ní zaujme i zádumčivý klavírní podkres Kryštofa Marka, který skvěle dokresluje atmosféru příběhu