Pohádky o všelijakých věcech pro malé i velké

recenze, , 12.04.2022
O zvířátkách a divných věcech
Mlsná žirafa, poštovní kůň, parní válec a malý klíček, kvíčala, palačinková Pepinka nebo cililink autíčko… Všechna tato zvířata, věci a osoby můžete najít v knize s lehce napovídajícím názvem O zvířátkách a divných věcech, jejímž autorem je brněnský spisovatel a výtvarník Alois Mikulka.
Mikulka je poměrně plodným spisovatelem, který se ve své tvorbě věnuje zejména dětskému čtenáři. Jeho knihy však kupodivu stojí spíše na okraji zájmu, přestože jde bezesporu o originální pohádkové příběhy. Autor se v nich „odráží“ od všeobecně známých klišé, která často převrací naruby, a za postavy svých příběhů si volí vskutku cokoli.

V audioknižní podobě dosud vyšla pouze jedna Mikulkova kniha s názvem Aby se děti divily (Colibris, 2017), obeznámenější s jeho tvorbou jsou posluchači Českého rozhlasu, protože několik autorových pohádek bylo uvedeno v „audio-večerníčku“ Hajaja a část z nich, včetně pohádek z knížky O zvířátkách a divných věcech (Kouzelník nebo Hastrmaní princeznička), získala dokonce dramatizovanou podobu. V celku ale tato Mikulkova kniha, která je určena těm nejmenším, vychází poprvé, konkrétně v gesci nakladatelství Tympanum. Krátké pohádky s prvky nonsensu přenášejí děti do fantazijního světa plného zvláštností. Některé z mile naivních příběhů mají až lehce groteskní charakter a přinášejí dětem nejen zábavu ale i drobné ponaučení.

Režisér audioknihy O zvířátkách a divných věcech Pavel Štěpánek spolupracuje s Tympanem už řadu let a převážnou část jeho tvorby pro toto nakladatelství tvoří audioknihy pro děti a mládež. Jako narátory si režisér vybírá ty nejzkušenější české interprety a nutno podotknout, že ani u své nejnovější režie nesáhl vedle. Viktor Preiss je pan vypravěč, kterého nerozhodí sebetěžší text. Pro jeho klidný a precizní projev si ho oblíbilo mnoho posluchačů a audio-tvůrců. Zároveň ale Preiss dokáže zprostředkovat jemný a místy až naivní humor, který vychází nejen ze situace ale především ze hry se slovy. V důsledku toho je herec perfektním interpretem Mikulkových pohádek, který je schopen zaujmout nejrůznějšími proměnami hlasu i ty nejmenší děti a už v útlém věku v nich probouzet představivost a lásku k mluvenému slovu.

Aby byl poslech co nejjednodušší a nejpříjemnější, zvolilo nakladatelství Tympanum přístup „co pohádka to kapitola“. Celkem na nosiči najdeme sedmnáct pohádek, přičemž jedenáct z nich má délku kolem 5 minut. Dalších šest pohádek už je delší stopáže, ta nejdelší O palačinkové Pepince má necelých dvacet minut. Hudební vložky Jana Šikla pak mají funkci předělů mezi jednotlivými kapitolami. Zde se s nimi ale pracuje trochu jinak, než je běžné –hudba začíná už během posledních slov Viktora Preisse, nechává doznít jeho vypravování a pak pokračuje samotná. Jedná se tak o dvojí ukončení jednoho příběhu – nejprve ve slově a později i v hudbě. Díky tomu jsou jednotlivé kapitoly audioknihy ideální jako pohádky na dobrou noc. I těm nejmenším dětem je totiž při závěrečných tónech jasné, že už je načase jít spát.

Audiokniha O zvířátkách a divných věcech je určena poměrně širokému okruhu posluchačů. Pohádky jsem poslouchala se svým rok a půl starým synem a i jeho vyprávění bavilo. Je to zásluha především skvělého Viktora Preisse, jehož „dlu dlu dlu“ u přímé řeči parního válce, si syn s radostí opakoval ještě druhý den. Všechny pohádky mají zároveň potenciál oslovit i dospělého posluchače, takže ani on se při společném poslechu se svými ratolestmi nebude rozhodně nudit.