Tečka za öresundskými zločiny

recenze, , 03.10.2022
Poslední hřebík
Švédská detektivní série s vyšetřovatelem Fabianem Riskem zamířila do svého velkého finále. Stefan Ahnhem si pro své čtenáře připravil šestý díl s názvem Poslední hřebík. A nudit se při něm opravdu nebudete. Událostmi je příběh nabitý od první stránky až do samotného konce. Jak se završí osudy všech hrdinů? Dojdou potrestání ti, kteří mají, nebo vše odskáčou nevinní, co se proti nim snažili zakročit?
Stefan Ahnhem vytvořil na obou březích Öresundského průlivu světy, které se v jeho příbězích vzájemně prolínaly. Ačkoliv byl primárně hrdinou jeho knih ve švédsku sloužící policista Fabian Risk, neméně pozornosti autor věnoval i kodaňskému policejnímu sboru, v němž už po léta představuje velký problém Kim Sleizner. Tento vedoucí místního oddělení vražd se ve snaze upevnit si moc neštítí žádných metod. Své o tom ví i Dunja Hougaardová, kterou od policie vyštval a která od té doby zasvětila svůj život pomstě. Pomoci by jí v jejím tažení proti nenáviděnému bývalému šéfovi možná mohl právě Fabian. Jenže ten je úplně na dně. Jako by nestačilo, že mu před časem začalo manželství skřípat a jeho syna zavřeli do vazby pro podezření ze spoluúčasti na násilných činech. Nyní se navíc dozvěděl zprávu, která ho zdrtila. Co se stalo, už ale nejde vzít zpátky. Najde v sobě dost síly, aby navzdory okolnostem i tentokrát pomohl spravedlnosti?

Spolu s tím, jak se série postupně vyvíjela, ustupovalo vyšetřování případů do pozadí a vše se víc a víc točilo kolem Dunji a Fabiana. Ani tentokrát tomu není jinak. Na dně kodaňských kanálů je sice nalezeno nalezen vrak automobilu s dvěma těly. Více pozornosti je ale věnováno vlastním pátráním hrdinů v jejich soukromých záležitostech. Vzhledem k tomu, že jde o předem oznámenou závěrečnou tečku za příběhy Fabiana Riska, není takovýto přístup nijak nepochopitelný. Rozvětvené dějové linky hlavních postav se tak tímto dílem důstojně uzavřou.

Dunjin boj tentokrát dokonce snad převyšoval i dění kolem Fabiana. Sice se díky tomu z detektivky stal spíše napínavý akční příběh plný zvratů a překvapení, tím víc však šlo o napínavé čtení. Nebo poslech. Poslední hřebík totiž samozřejmě přišel na náš trh i jako audiokniha z dílny Témbru. Hlasem celé šestice titulů je Pavel Soukup, jehož hlas propůjčuje sérii tu správnou atmosféru a dynamiku. Jeho schopnost udržet pozornost posluchačů jde ruku v ruce s autorovým talentem pro vymýšlení nejrůznějších dějových kliček a odboček. Výsledkem tohoto spojení je nahrávka, která přímo vybízí k poslechu a hltat příběh takřka na jeden zátah. Soukupův tajemný, sametově hebký hlas posluchače udržuje bdělé po celých více než šestnáct hodin, od momentu, kdy pronese první mrazivá slova věnování, až do chvíle, než jeho poslední věta odezní v závěrečné melodii Petra Hanzlíka. Její útržky využíval v průběhu nahrávky režisér Jan Drbohlav i jako oddělovací prvky, umístěné na závěr každé kapitoly.

Poslední hřebík zakončuje sérii s Fabianem Riskem v pravý moment, dá se říci na vrcholu. Vzhledem k tomu, že se v něm uzavírají cesty hrdinů, s nimiž jsme se setkávali takřka po celou sérii, rozhodně je dobré předem znát předchozí části. Jedině tak zapadnou všechny dílky skládačky na své místo a společně s hlasem Pavla Soukupa si posluchači mohou naplno užít rozloučení s jednou z nejzajímavějších audioknižních detektivních řad.