Poslouchat hlas srdce

recenze, Tereza Filinová, 23.06.2021
Myslet srdcem
Kdo dneska netouží cestovat, jako by snad ani nebyl. A kdo si píše deník či pečlivé zápisky, tomu hrozí, že ho osloví některý z nakladatelů s odhodláním vydat cestopis knižně. A potom audioknižně, přičemž si autor s nakladatelstvím položí otázku, zda si svoje vlastní zápisky v rámci zachování autentičnosti načte sám, či osloví zkušeného interpreta. Už jsme mohli slyšet zcestovalého Ladislava Ziburu, který následně své audioknihy svěřil hlasově zkušenějšímu Miloni Čepelkovi a pak Martinu Písaříkovi. Můžeme si ale také užívat nakřáplý hlas populární Terezy Ramba, která čte svoje vlastní nevšední zážitky, opíraje se o školený projev a hlas. Audiokniha Myslet srdcem stojí někde mezi.
Jitka Juliet Navrátilová žila od svých 19 let v Londýně a za Londýňanku se také považuje. Hektickému tempu velkoměsta odpovídal i její životní styl, a to se podepsalo na jejím zdraví – před lety jí diagnostikovali dvě vážná autoimunitní onemocnění. Nabízenou klasickou léčbu ale odmítla, vydala se nejprve na Svatojakubskou pouť a pak za šamany do Latinské Ameriky. Ve své knize Myslet srdcem, s podtitulem Psychedelická cesta Jižní Amerikou, sice zavede čtenáře a posluchače na atraktivní kontinent, daleko spíš jde ale o výpravu do jejího vlastního nitra. A to pěkně dobrodružnou a objevnou. Audioknižní interpretace se ujala herečka Jana Plodková.

Při poslechu audioknihy ze začátku trochu bojujete s odlišným temperamentem autorky a interpretky, protože projev „holky z Hané“, která se jako správný dobrodruh vrhá hlava nehlava do všeho, co jí život nabídne, si představujete přece jen jinak. Jana Plodková působí křehce až introvertně, ale postupně se v jejím hlase odkrývá vnitřní energie a to, co vypráví, jí věříte. Ty dvě spolu sice úplně nesplynou, ale to nemusí být při poslechu na překážku. Důležité je, že interpretka dokáže věrohodně zprostředkovat zážitky ze všech těch ayahuaskových rituálů a tabákových očist, přenést na vás žádoucí emoce, do toho zajímavě podat zeměpisný i historický výklad o navštívených místech, i prostě jen pobavit tím, jak si užívá života třicetiletá cestovatelka v temperamentních jihoamerických zemích. A přitom se v tom neztratíte. Na konci, když poslední kapitolu předčítá sama autorka, už byste neměnili.

V závěrečném tracku nahrávky zazní meditační hudba, kterou jihoameričtí šamani používají u procedury ayahuasky, a i celá audiokniha je prokládána úryvky nahrávek, které si autorka z cest přivezla. Nutno dodat, že hudebního doprovodu mohlo být klidně i víc. Stejně tak by audiokniha snesla výraznější odlišení začátků kapitol, které občas v přívalu vjemů zapadnou.

Po poslechu audioknihy Myslet srdcem pravděpodobně zatoužíte vydat se do Latinské Ameriky a získáte respekt před přírodními psychedeliky. Nahrávka, která pro Nakladatelství Práh vznikla ve studiu ArtCrow Miloše Vrány, vás ale také inspiruje k tomu, abyste vedle audioknih poslouchali i hlas svého srdce.