Zpět

Povídky o (trochu jinak) uzamčených

recenze, , 11.11.2021
Lockdown
Česká audioknižní scéna by potřebovala více povídkových souborů, ať už z pera jednoho nebo několika autorů. Pro mnoho posluchačů by mohly být cestou k delším audioknižním útvarům, nebo přinejmenším způsobem, jak si zpříjemnit čekání jakéhokoli druhu. Audioknižní vydavatelé by se však nejdříve museli naučit přistupovat k vydání těchto souborů zodpovědně. Tím spíš, pokud jde o žánrovou literaturu.
Většina knižních nakladatelství tvrdí, že vydat povídky je velice riskantní krok s malou nadějí na úspěch. Zkrátka se neprodávají, pokud nejde o díla českých nebo zahraničních bestselleristů (z audiovydání známe například Povídky o nelásce Michala Viewegha z roku 2019 nebo Nejlepší povídky z cest Ephraima Kishona vydané 2020). Určitou výjimku tvoří antologie nebo tematické povídkové soubory více autorů, mezi nimiž figurují známá jména, která přitáhnou pozornost. Pro méně známé autory jsou pak takové knihy cestou, jak se dostat ke čtenářům.
 
Mezi antologiemi a povídkovými soubory, které pravidelně vycházejí i audioknižně, najdeme vydavatelské počiny nakladatelství Listen skupiny Euromedia Group (ve spolupráci se značkou Témbr) a nakladatelství Epocha (ve spolupráci s Audiotékou). Z první jmenované skupiny jmenujme například Zamilované povídky (2020), V bílém plášti (2020) nebo Žít jako single (2021). Počiny z druhé skupiny patří k literární fantastice.
 
Co se povídek týče, donedávna se nakladatelství Epocha odvážilo vejít do audioknižního světa pouze s těmi podepsanými pseudonymem František Kotleta. Z antologií Ve stínu magie nebo Ve stínu apokalypsy vyšly audioknižně pouze jeho prózy. Jejich audiovydání následoval samostatný výbor dříve publikovaných Kotletových povídek s názvem Válkotvůrci (2021). Ve stejném roce však vyšla ve spolupráci s Audiotékou coby první počin toho druhu kompletní antologie žánru fantastiky s názvem Lockdown.
 
Deset českých autorů napsalo deset příběhů z různých světů. Všechny zápletky ale sjednocuje nějaký prvek uzavření či uzamčení, což výborně předestírá už v pořadí první povídka Panenka Romana Bureše. Kristýna Sněgoňová nabízí hi-tech manipulaci se skutečností v Sobotní směně, Petra Kubašková přináší podivný chudobinec, Lucie Lukačovičová zase noir se superschopnostmi v povídce Divadlo zrůd. Zjistíte, zda hrdinové zachrání mladou vdovu v příběhu Oskara Fuchse nebo jak to dopadne mezi starými přáteli v próze Michaely Merglové. Nemělo by se zapomenout ani na Stíny nad Prahou Davida Šenka, Staré vznešené časy Františka Kotlety, Tlesknutí jedné dlaně od Petra Schinka a napínavou detektivku s démony a kostějem Cesta na jih Dalibora Váchy.
 

Pro interpretaci více než devítihodinového Lockdownu byli vybráni Petr Burian a Zuzana Slavíková. Burian čte svižně, jeho hlasový projev je však poněkud řezavý, navíc se chytá každého expresivnějšího slova nebo vyjádření emoce, aby „měl co hrát“, a málokdy jde tedy po smyslu. Slavíková disponuje o něco příjemnější barvou hlasu, čte však o čtvrtinu pomaleji než Burian, což samo o sobě je výraznou vadou na kráse. Navíc si ovšem nedává velkou práci s charakterovou diferenciací postav.
 
Hudební motiv oddělující povídky je výrazný a dává patřičně najevo, že se pouštíme do dobrodružství, kde půjde o život a možná i o svět. Nicméně z intonace, jakou se nám představují názvy příběhů a jejich autoři, můžeme soudit, že interpreti pouze četli jeden dlouhý seznam, který byl následně rozstříhán a použit pro zahájení povídek. Samotná první věta povídky se pak málokdy trefí za úvodní hudební motiv. Naopak ji leckdy zaslechneme za posledními apokalypticky znějícími takty a získáme silný dojem, že „tady se něco nepovedlo“.
 
Přesto je dobře, že byla prolomena určitá hranice a české audioknižní antologie už nejsou doménou pouze společenské prózy nebo humoristiky, ale i fantastiky. Zbývá si už jen přát, aby to Lockdownem neskončilo a dočkali jsme se audioknižního vydání například letos čerstvé velké antologie z produkce Epochy Krásky a vetřelci. Pouze ale za předpokladu, že jejímu vydání bude věnována podstatně větší péče, a to z hlediska výběru interpretů, režie, střihu i kontrolních poslechů.