Praktický průvodce na cestě k soustředění

recenze, , 28.05.2021
Zaměřte svou pozornost
Audioknižní nabídku obohatil další titul, který nám může pomoci k větší produktivitě. Ačkoliv Michael Hyatt přichází na velmi přesycený trh, jeho příspěvek stojí za povšimnutí (a poslech). Zaměřte svou pozornost je totiž až překvapivě dobrá kniha.
Plusové body si u vás Hyattova kniha nastřádá především tehdy, pokud do problematiky zvyšování produktivity a cesty k soustředění teprve vstupujete. V takovém případě nabídne akurátní dávku informací a rad, nesnaží se být nikterak složitá, naopak strukturou i jazykem předpokládá, že se chcete dozvědět to základní a záhy začít praktikovat pár postupů, které začnou brzy pomáhat. Neopomíjí mindset, čili důležitost myšlenkového nastavení a našeho postoje jako takového, přesto je v porovnání s některými – více hlubinnými – knihami přízemnější a funguje spíše jako praktická příručka. Co kapitola, to téma/problém, který se většiny z nás týká, ale který má i takové řešení, na něž lze dosáhnout.

Michael Hyatt nešetří ani tipy na nastavení tzv. workflow i se zmínkami nástrojů, jež používá nebo doporučuje. Zaměřte svou pozornost, ač spíše návod, nepodléhá iluzi, že dokáže všechny uzly rozplést, že je univerzální. Nepoučuje, nýbrž citlivě popostrkává k akci. Sympaticky se také vyhýbá klišé obdobných titulů, a to všelijakým reálným příběhům – nastavované kaši, která má zatraktivnit čtení o skutečné životní osudy a situace, mnohdy ale vesměs zavání účelovou fabulací.

Filip Jančík jakožto interpret na posluchače, obdobně jako autor textu na čtenáře, nikterak netlačí. Nevsugeruje nám pocit, že promlouvá někdo zkušenější, moudrý. Jde o hlas sparing partnera, který vybízí, ale přátelsky, abychom se nad postupy zamysleli, možná je přehodnotili, ale rozhodně se nebáli změn. Nespěchá, na stranu druhou nechlácholí a dikcí a vůbec i svým zabarvením hlasu dává pocit, že stojí při nás a chce (v dobrém) poradit.

Při poslechu dost možná budete chtít zastavit a udělat si poznámky, přeci jen Michael Hyatt tipy nešetří a i řada jeho komentářů a postřehů může v budoucnu zafungovat jako takový budič k akci či revizi systému a našeho chování. V tomto směru by byla výhodnější klasická podoba textu, na stranu druhou se ale zvuková podoba provedením mimořádně povedla a jazyk knihy jako takové (i její délka a členění do krátkých kapitol) se pro načtení hodí. Nic nám ostatně nebrání si čas od času některé z kapitol znovu poslechnout, třeba při procházce, cestě do práce, a nastřádané informace si zopakovat. Ač je to kniha o cestě k pozornosti, nijak mimořádnou koncentraci při samotném poslechu nevyžaduje a pro začátečníky nebo i ty více zatížené jde o kousek více než vhodný.