Příroda ví víc, než tušíte

recenze, Andrea Morkusová, 07.12.2021
Přírodě na stopě
Všimli jste si někdy, že zvířata a rostliny reagují s předstihem na budoucí změny počasí, koloběh dne nebo proměny ročních období? Pokud se budete pozorně dívat, příroda vám prozradí více, než jste dosud tušili. Co všechno v ní lze pozorovat můžete nyní zjistit při poslechu audioknihy Přírodě na stopě, která vychází v nakladatelství Kazda.
Jak autor knihy Peter Wohlleben s oblibou říká, živá i neživá příroda nepřetržitě odráží vše, co se kolem ní děje. Pokud k jejím signálům budete jen trochu pozorní, můžete se i vy vrátit ke schopnostem našich předků a místo sledování předpovědi počasí z obrazovky televize či mobilního telefonu prostě vyjít ven do vlastní zahrady nebo nejbližšího parku a pozorovat, co vám příroda napoví.

Při poslechu audioknihy, jímž vás bude provázet hlas zkušeného herce a dabéra Aleše Procházky, tak mimo jiné zjistíte, co se stane příštího rána, uvidíte-li při západu slunce planout červánky, jak v přírodě zjistíte přesný čas, aniž byste se dívali na své hodinky, co všechno o sobě prozradí vítr či ledové kroupy, když je rozříznete napůl a v neposlední řadě třeba i to, co vám může naznačit vaše vlastní tělo.

Všem milovníkům zahradničení pak audiokniha poskytne i množství dalších praktických, byť někdy trochu nesourodých informací. Naučíte se rozeznat druhy půdy či faktory její eroze, bezpečně rozlišit užitečné živočichy od škůdců, poznat přínosy a negativa invazivních rostlin, mechanismy působení sněhu a mrazu či odhadnout správné množství vláhy, které vaše zahrada právě teď potřebuje. Nechybí ani takové perličky, jako jsou rostlinné hálky nebo třeba platnost přísloví o přírodních jevech.

V mnohém vám poslech může připomenout nedávno vydanou audioknihu Dava Goulsona Divočina v zahradě, která rovněž apeluje na celkovou ochranu přírody, zachování přirozeného prostředí pro živočichy a znovunavázání onoho vnitřního propojení s přírodou, které většina současníků už dávno ztratila. Dle Wohllebena přitom mnohdy stačí opravdu malý krok k tomu, abychom z přírody opět dokázali číst.

Interpretace Aleše Procházky se mezi různými tématy přelévá v jednotném tempu a svým klidem a lehkostí audioknihu, která by jinak mohla působit trochu roztříštěným dojmem, příjemně sjednocuje. Jeho dokonalá intonace navíc dobře podtrhuje důležité části a sdělení, takže si můžete být jistí, že o žádnou zásadní informaci nepřijdete. Šest hodin poslechu sem tam prokládá i neobvyklá, až téměř filmová hudba, u které budete litovat pouze toho, že jí audiokniha neobsahuje více. Překvapivě krátké kapitoly zpravidla nedosahují více než deseti minut, výjimkou však nejsou ani ty jedno či dvouminutové.

Velkým plusem audioknihy jsou i přehledné názvy jednotlivých částí v seznamu kapitol, které vás na první pohled zaujmou zápisem v anglickém stylu s velkým počátečním písmenem u každého slova, i to, že jsou předkládané informace oproti německému originálu v několika případech (například v otázkách legislativy péče o opuštěná mláďata zvířat) přizpůsobeny českému prostředí.