Wallanderovská (skoro) tečka

recenze, , 28.06.2022
Ruka / Wallanderův svět
Jak komisař Kurt Wallander stárne, stále víc touží po tom splnit si svůj sen o bydlení mimo město. Když mu proto jednoho rána jeho kolega Martinsson nabídne možnost koupi venkovského domu, příliš neváhá a jede se na nemovitost podívat. Wallanderovy dosavadní potíže s nabídkami realitního trhu spočívaly v tom, že na inzerované objekty neměl dostatek financí. Při návštěvě tohoto statku ale narazí na zcela jiný, velmi kuriózní problém. Během procházky po pozemku totiž o cosi zakopne. Nejde však o drn nebo kořen, ale o kostru lidské ruky. Namísto podpisu smlouvy se tak komisař pouští do vyšetřování dávného zločinu, o kterém nikdo neměl ani tušení.
Desátým příběhem ze série příběhů s mezi čtenáři i posluchači oblíbeným švédským komisařem je titul Ruka / Wallanderův svět. Jde o kratší titul, který v sobě, jak už název napovídá, kombinuje dvojici různorodých textů. Prvním z nich je novela Ruka, kterou autor Henning Mankell napsal původně jako poděkování holandským čtenářům v roce 2004, a která se vydání v ostatních jazycích včetně originálu dočkala až o několik let později. Společnost jí na nahrávce dělá Wallanderův svět, jakýsi autorův doslov a zároveň průvodce celou sérií, kterým se Mankell se svým hrdinou definitivně rozloučil.

Režisér Michal Bureš se tak tentokrát musel uchýlit k drobné změně oproti zaběhnutému schématu, v rámci nějž doposud vyšly chronologicky všechny předchozí romány s Kurtem Wallanderem. Audioknihou totiž provázejí hned dva interpreti. Ruku opět načetl hlas, který máme s Mankellovými příběhy pevně spjatý, patřící Jiřímu Vyorálkovi. Se všemi postavami příběhu se opět po čase setkává jako se starými známými, s kterými začnete konverzaci tam, kde jste při minulém setkání skončili. Typické nevrlé Mankellovské postavičky ztvárňuje herec sebejistě a bez sebemenšího zaváhání. Posluchačům předává příběh s lehkou ironií v hlase, korespondující s tónem, jakým autor s humorem sobě vlastním příběh okořenil.

Druhou encyklopedickou polovinu audioknihy ale bylo záhodno vypravěčsky odlišit. Volba padla na Jiřího Hromadu, který se doposud příliš v audioknižním světě neobjevuje. Jakožto zkušený herec s bohatým fondem rozhlasových nahrávek se ale zhostil úlohy stárnoucího spisovatele se ctí, s nadhledem interpretuje Mankellovy myšlenky, provází posluchače klíčovými událostmi z Wallanderova života a připomíná i nejdůležitější postavy, které komisaře po mnoho let při jeho dobrodružstvích provázely. Kromě toho jeho prostřednictvím autor nechává také nahlédnout pod pokličku toho, z jakých pohnutek a v jaké atmosféře jeho romány vznikaly, zmiňuje se i o tom, proč jeden rukopis spálil a nikdy nedokončil a nevyhýbá se ani komentářům k četným setkáním s možná až příliš velkými fanoušky svých knih.

Aniž by prozrazoval rozuzlení jednotlivých případů, dotýká se Mankell při procházení Wallanderova životopisu důležitých momentů ve fiktivním životě svého hrdiny včetně událostí ze závěrečného románu Neklidný muž a mimo sérii stojící knihy Než přijde mráz, soustředící se především na komisařovu dceru Lindu. Tyto dva příběhy ale zatím na svou audioknižní podobu čekají, takže ačkoliv v originále byl Wallanderův svět definitivní tečkou za případy Kurta Wallandera, posluchačům může některé jim dosud neznámé okolnosti nechtěně vyzradit.

Audiokniha Ruka / Wallanderův svět nabízí kromě solidní detektivky i cenný vhled do zákulisí autora Henninga Mankella, který potěší ty, kteří už se s komisařovými příběhy seznámili. Pokud ale všechny příběhy doposud v malíku nemáte, schovejte si druhou část nahrávky až jako sladkou tečku na úplný závěr.