Severský Vondruška? Omyl!

recenze, , 12.12.2019
1793: Vlk a dráb
Do života souchotinami sužovaného vyšetřovatele Cecila Wingeho vstoupí jednoho sychravého dne neznámý muž. Pokud tedy lze něco takového říct o mrtvole, které chybí všechny čtyři končetiny. Navíc tohoto ubožáka kdosi připravil o oči, zuby a jazyk. Kým byl a co provedl, že s ním někdo takto naložil? Winge by, spolu s jednorukým biřicem Mikelem po boku, rád přišel věci na kloub. A to dříve, než ho dostihne vlastní smrt.
Niklas Natt och Dag vtrhl se svým detektivním thrillerem 1793: Vlk a dráb do daného žánru jako švédská vojska do rudolfínské Prahy. Kdo by čekal severskou obdobu historických detektivek z tuzemské kotliny, bude asi dost překvapen. Tento švédský autor totiž není žádným Vondruškou, píšícím uhlazené dobrodružné příběhy s romantickým nádechem dob dávno minulých. Naopak si nebere sebemenší servítky a vykresluje konec osmnáctého století a tehdejší životní podmínky bez příkras, až přehnaně naturalisticky a beze špetky sentimentu.

Kniha, rozdělená do čtyř částí dle ročních období, se odehrává v průběhu roku 1793. Příběh začíná nálezem zohavené mrtvoly během depresivní náladou prodchnutých podzimních dní. Prostřednictvím druhé a třetí části, věnovaným létu a jaru, se vracíme proti proudu času k zdánlivě nesouvisejícím událostem a postavám. Příjemnější počasí však v žádném případě neznamená optimističtější události, spíše naopak. V závěrečném zimním finále se dle očekávání všechny dějové linky spojí v hořkém rozuzlení. Nejde tu o klasickou historickou detektivku, u níž byste mohli pátrat spolu s hrdiny, ale dramatickou fresku, která ve vás zanechá šrámy ne nepodobné těm, které brázdí tváře válkou poznamenaného Mikela. Vypořádat se s takto depresivní a zároveň realisticky působícím textem nemohlo být snadné ani pro autora, ani pro tvůrce audioknihy.

Ve vydavatelství OneHotBook byli úkolem brodit se bahnitými stezkami a zpustlými uličkami ošuntělých městských čtvrtí pověřeni režisér Michal Bureš a herec Daniel Bambas. A třebaže byste hercovu audioknižní práci zatím mohli spočítat na prstech jedné ruky, s příběhem 1793: Vlk a dráb si poradil jako léty ostřílený matador. Do postav se převtěluje s neobvyklou vervou. Souchotinářského Wingeho, sípajícího krok za krokem na cestě k vlastnímu hrobu, spolehlivě odlišíte od zástupců místní chudiny, úskočných drábů i násilnických dozorců. Ty všechny a mnohé další se Bambas rozhodl zahrát unikátním způsobem. Některé ze zvolených poloh díky tomu nebezpečně balancují na hranici karikatury, na druhou stranu ale již po několika prvních slovech rozeznáte povahové rysy dané postavy. Naštěstí tím ale Bambas neprozrazuje víc, než by bylo záhodno, protože autor se příliš nesnaží skrývat charaktery. Ty jsou bohužel poněkud šablonovité, takže vás málokterý z hrdinů překvapí svým vývojem. Chudé mladičké dívky jsou cudné, dozorci krutí, biřici hrubí. Jednoznačnou pochvalu si však zaslouží použitá hudba. Působí pochmurně, zádumčivě, místy dodává příběhu až strašidelný nádech.

1793: Vlk a dráb je prvním dílem série, která slibuje velmi drsný výlet do severské minulosti. Niklas Natt och Dag v krutosti a názorné popisnosti detailů strčí do kapsy leckterého autora současných drsných thrillerů. Až nechutné výjevy jsou ale v případě 1793: Vlk a dráb cynicky přirozenou součástí všedních dní. Zmar, bolest a všudypřítomné násilí se díky živému podání Daniela Bambase můžou stát i vašimi společníky. Počítejte ale s tím, že na více než patnáct hodin trvající jízdu mezi močály, stokami a zapáchajícími zákoutími hned tak nezapomenete. I přesto ale po jeho skončení pravděpodobně budete vyhlížet, kdy se u nás objeví pokračování nazvané lakonicky 1794.