Zpět

O jednorožcích, kteří nepatří do pohádek

recenze, , 08.05.2023
Skandar a zloděj jednorožců
Také jste si mysleli, že jednorožci jsou bájní tvorové s jedním dlouhým rohem uprostřed čela, kteří bývají považováni za symbol síly, dobra nebo čistoty? Spisovatelka A. F. Steadmanová vás ve své debutové knize Skandar a zloděj jednorožců z tohoto omylu velmi rychle vyvede!
Román, který v loňském roce vydal Host ve výborném překladu Daniely Orlando, představuje propracovaný svět ostrova a pevniny, v němž na několik třináctiletých dětí čeká jeden souzený jednorožec. Jeho vejce se v líhni objevilo ve stejný okamžik, jako se ono dítě narodilo, přičemž pouze to má na toho konkrétního jednorožce nárok. Pokud ale neprojde zkouškou z líhnutí nebo mu není z nějakého důvodu umožněno otevřít dveře líhně, vylíhne se nebezpečné divoké zvíře, které nelze zkrotit. Po mnoha peripetiích se jednorožec nakonec vylíhne i Skandarovi, jenže to je teprve začátek všech problémů.
 
Román Skandar a zloděj jednorožců u nás i ve světě vzbudil značný ohlas. Přináší víceméně originální příběh, ve kterém pozorný čtenář může vysledovat, že se autorka nejen letmo inspirovala jinými fantasy příběhy – namátkou například Odkazem dračích jezdců (Eragonem) Christophera Paoliniho, Harrym Potterem od J. K. Rowlingové, sérií Hunger Games Susanne Collinsové a zejména pak trilogií Divergence od Veronicy Rothové. V žádném případě však nelze mluvit o pouhé napodobenině těchto známých příběhů, autorka „vyzobává“ to nejlepší (výcvik, škola, přátelství na život na smrt, soutěžení, hrozivý a tajemný nepřítel atd.) a poměrně funkčně tyto prvky spojuje do konzistentního, její myslí stvořeného celku. I přesto se však v některých případech nelze ubránit dojmu, že vše jde až příliš snadno a že některé motivy a jednání postav jsou neopodstatněné (záměrně neuvádím příklad, protože by došlo k vyzrazení části děje). Vzhledem k tomu, že Skandar je plánován jako série a pokračování Skandar a přízračný jezdec vyšlo v Hostu koncem dubna (souběžně s anglickou verzí), mohou být některé nelogičnosti vysvětleny tam, případně v dalších dílech.
 
Přestože jde o poměrně svižnou fantasy se zajímavým dějem, kazí výsledný dojem poměrně přímočarý příběh, jehož vývoj zkušenější recipienti odhalí zhruba od poloviny. I když možná i ti budou v závěru nejednou překvapeni nečekaným zvratem. Přes všechny výtky ke knižní předloze si tento titul vzala pod audioknižní křídla Audiotéka a Host a ve studiu vydavatelství AudioStory byla natočena technicky velice kvalitní nahrávka (což v současné době není pravidlem), nad níž tvůrci pod vedením režiséra Daniela Tůmy dramaturgicky přemýšleli. Vznikla tak audiokniha, která vás opravdu zaujme, a to do takové míry, že nutně musíte slyšet další a další kapitoly. Co na tom, že posloucháte už pět hodin v kuse…
 
 
Největší podíl na tom má především narátor a zkušený dabér Petr Neskusil. Interpret si dává záležet na každém slově, přičemž hlas významově přizpůsobuje obsahu. To je patrné zejména v jemném ironickém humoru Steadmanové, jež herec nechává patřičně vyznít. Zároveň Neskusil svůj hlas variuje pro každou postavu. To přispívá nejen k jejich snadnému odlišení, ale tímto způsobem narátor do interpretace dostává i charakterové vlastnosti postav. Na vhodných místech navíc svůj projev zrychluje, ne však na úkor srozumitelnosti, aby na posluchače přenesl napětí, které postavy prožívají. Připočteme-li k tomu tajemnou hudbu (místy připomínající například melodie z filmového Hobita) akcentující mýtické a mytologické motivy příběhu, je audioknižní verze schopná posluchačům nabídnout téměř filmový zážitek.
 
Skandar a zloděj jednorožců může být pro všechny odpůrce audioknih skvělým dokladem toho, že právě zvuková verze může předčít samotnou knihu, zintenzivnit její prožitek a v neposlední řadě dokonce i přivést ke čtení mladší posluchače, kteří se nemohou dočkat dalšího Skandarova dobrodružství. A odtud už je to jen kousek ke čtení dalších knih.