Detektivní série s nesourodými dvojicemi

recenze, , 22.06.2022
Skočný příliv
Měl to být jen běžný domácí úkol. Mladá studentka policejní akademie Olivia Rönningová se ale pustila do rozboru starého nevyřešeného případu s obzvláštní vervou. Jedním z vyšetřovatelů, kteří se v roce 1987 snažili vyřešit vraždu mladé těhotné ženy na pláži, byl totiž její nedávno zemřelý otec. Ráda by jeho práci dotáhla do úspěšného konce, k tomu by si ale potřebovala promluvit s mužem, který tehdejší vyšetřování vedl. Jenže někdejšího kriminalistu Toma Stiltona není snadné najít. Od policie před časem náhle odešel a nyní rezignovaně přežívá kdesi mezi bezdomovci. Jestli ale chce Olivia uspět, musí Stiltona vyhledat a přesvědčit, aby se ještě jednou pustil do pátrání.
Skočný příliv, detektivní prvotina autorské dvojice Rolfa a Cilly Börjlindových, byl před deseti lety korunován mezinárodním úspěchem, takže se není čemu divit, že autoři ihned přispěchali s několika pokračováními. Překlady do mnoha cizích jazyků na sebe nenechaly dlouho čekat a na dveře autorům zaklepali i producenti švédské televize. Podle prvních dvou dílů série s neortodoxní dvojicí vyšetřovatelů Olivií Rönningovou a Tomem Stiltonem tak vznikly i dvě vcelku věrně zpracované řady seriálu, u nás nepříliš logicky pojmenovaného jako Vražedná konstelace. Stejně tak zároveň přichází současně i audioknižní podoba úvodní dvojice příběhů Skočný příliv a Třetí hlas, byť s delším časovým odstupem od vydání knižních originálů. V mohutné vlně severských detektivek minulých let totiž Börjlindovi poněkud zapadli. Což je ovšem škoda.

Jejich příběhy tvoří propracovaný svět s mnoha spletenými vlákny, která se postupně rozvíjejí v jednotlivých příbězích prozatím sedmidílné řady. Zatímco provedení zločinů je dle očekávání seversky brutální, celková atmosféra je většině tamní ponuré produkce vcelku vzdálená. Autoři se místo popisů melancholické krajiny raději noří hlouběji do duší svých postav a utvářejí jejich charaktery věrohodně bez příkras, takže se občas přistihnete, že vám i hlavní hrdinové lezou na nervy. Nikdo zkrátka není bez chyby, což ovšem bohužel zčásti platí i pro audioknižní interprety.

Nakladatelství Témbr oslovilo pro tuto detektivní sérii režiséra Jana Drbohlava, který při obsazování vsadil na osvědčeného Martina Stránského a spíše neoposlouchanou Anitu Krausovou. Zatímco Stiltonovy kapitoly v podání ostříleného interpreta ubíhají jako po starých známých kolejích, Oliviina část příběhu zejména zpočátku tu a tam skřípe. Interpretka pojala svéhlavou Olivii trochu jako neřízenou střelu. Oproti Stránskému, který si jednotlivé věty téměř labužnicky vychutnává, Krausová uhání, jako by už chtěla mít svůj part co nejdříve za sebou. Na rozdíl od něj také nepracuje s důrazem a sílou hlasu obecně, takže se v porovnání se Stránského místy velmi tlumeným projevem zdá, jako by na posluchače téměř křičela. Nevyrovnaný dynamický rozsah nahrávky proto někdy nutí sáhnout po tlačítku hlasitosti přehrávače.

Interpretčin projev se však podařilo v průběhu první knihy vcelku obstojně zkrotit a u následující audioknihy můžeme slyšet, že se v ní výše uvedené nešvary už nevyskytují. Anita Krausová se tak ve Třetím hlase stává pro Stránského vyrovnanou hereckou partnerkou a je proto jen škoda, že ve vzájemných rozhovorech dvou hlavních postav tvůrci nevyužili příležitosti a nenechali spolu oba interprety vzájemně interagovat. Nahrávce by takové mírně dramatizované pojetí jedině slušelo. I bez toho jde ale po vychytání chyb z úvodního dílu o doporučeníhodnou sérii, u níž nejeden posluchač bude po doposlechnutí nedočkavě vyhlížet další pokračování, která by měla dle edičního plánu nakladatele následovat v příštích měsících.