Škráb, škráb, za oknem číhá sssmrt!

recenze, , 07.12.2020
Imaginární přítel
Když sedmiletý Christopher uteče i se svou maminkou před jejím násilnickým partnerem, touží se oba schovat v nějakém zapadlém kraji, kde by je nikdy nenašel. Nový domov najdou ve zdánlivě ospalém a bezpečném městečku Mill Grove v Pensylvánii. Jenže brzy poté se chlapec ztratí. Když se po šesti dnech zničehonic vynoří na okraji nedalekého lesa, je s ním něco v nepořádku. V hlavě slyší hlas, který jej vábí zpět. Jeho nový imaginární přítel po něm navíc žádá, aby do Vánoc postavil na stromě na konci mýtiny dřevěný domek, jinak celé městečko zachvátí zlo…
Stephen Chbosky, americký scenárista, režisér a příležitostný spisovatel, přišel po dlouhých dvaceti letech od vydání své úspěšné prvotiny Ten, kdo stojí v koutě, se svým druhým literárním dítkem. Tentokrát ale namísto knihy pro dospívající zvolil žánr hororu, inspirovaného obnovenou vlnou popularity obdobně koncipovaných příběhů Stephena Kinga. Příběh malého Christophera zasadil do městečka, které přes svou zdánlivou obyčejnost skrývá děsivé tajemství. Co je zač Christopherův imaginární přítel? A kdo je děsivá osoba, kterou chlapec nazývá syčící paní? Co mají oba společného s jeleny, kteří se zlověstně houfují v lese? A jak to vše souvisí s mrakem šílenství, který pomalu zastiňuje celé městečko?

Audioknižní verze hororového románu Imaginární přítel probouzí v posluchačích strašidelné představy. Může existovat paralelní, imaginární svět, v němž na lidi číhá zlo? Kniha se příhodně odehrává v podzimní a předvánoční době, kdy nevlídnou atmosféru ještě přiživuje fičící vítr a rychlé stmívání. Poslouchat tento horor o samotě v potemnělém pokoji, kde sebemenší zavrzání staré podlahy může vyvolávat dojem, že je syčící paní nablízku, není úplně příjemný zážitek. Za sugestivním dojmem z Chboskeho příběhu ale nestojí pouze samotný text, nemalý díl práce odvádí i jeho zvuková podoba.

Vydavatelství Témbr sáhlo pro tuto více než dvacet šest hodin trvající nahrávku po zkušeném interpretovi Igoru Barešovi. A nemohlo udělat lépe. V režii zkušeného rozhlasáka Vlada Ruska audioknižní Imaginární přítel ožívá a pokud se necháte unést do jeho světa, zcela vás pohltí. Melodický, přesně dávkovaný projev Igora Bareše dodává už tak ponuré atmosféře další rozměr. Herec vyšel interpretačně tajemnému ladění knihy vstříc, kromě hrůzu nahánějícího sykotu syčící paní působí na posluchačovy nervy i Barešovo procítěné „škráb, škráb“, které dává tušit, že temnota obchází v těsné blízkosti kolem Christopherova domu a snaží se do něj proniknout. Herec zrychluje tempo četby ve vypjatých chvílích, kdy protagonisté prchají setmělou silnicí v uhánějícím voze, či naopak zpomalí a ztiší hlas, když se hrdinové snaží ukrýt před blížícím se nebezpečím. Igor Bareš je ve své úloze natolik přesvědčivý, že si vystačí i bez výrazných zvukových efektů a hudebního doprovodu. Ten se výrazněji projeví jen v předělech mezi jednotlivými částmi knihy. Zajímavostí je, že pomalu vybrnkávané klavírní melodie má na svědomí sám autor knihy, Stephen Chbosky.

Imaginární přítel ovládl žebříčky prodejů hororových příběhů po právu. Autor do důmyslně vystavěného příběhu vpašoval nejen narážky na ekologii, kritiku stavu morálky v současné Americe, ale i zajímavou náboženskou symboliku, která však věřícím čtenářům nemusí být vždy po chuti. Přese všechno ale zůstává Imaginární přítel především skvěle napsaným hororem, u kterého se rádi budete dlouhé hodiny bát spolu se vzrušeným hlasem nezaměnitelného audioknižního vypravěče Igora Bareše.