Kopa fantazie v devateru pohádek

recenze, , 29.01.2016
Skřítek Nils
Jaké napínavé dobrodružství může zažít Petr v domečku pro panenky, kdo se skrývá pod Bertilovou postelí, proč si princezna musela hrát jenom s dospělými, co může vyrůst z kouzelného semínka, komu udělá radost bílý kapesníček, kde je nejkrásnější údolí na světě? A víte, že i s bolavou nohou se v Zemi soumraku dá běhat, že dřevěná kukačka v hodinách umí zlobit, nebo jak to vypadá, když skřítci začnou s dětmi chodit do školy? Na všechny tyto otázky odpoví audioknižní soubor devíti pohádek z pera legendární spisovatelky pro děti, paní Astrid Lindgrenové, u nás vydaný pod názvem Skřítek Nils.
Hlavním motivem většiny příběhů jsou malé bytosti, vstupující do života dětí. Chlapci a holčičky potkávají skřítky, víly i panenky, a společně poznávají lidské hodnoty jako přátelství, lásku, nebo se vzájemně učí, jak i maličkosti dokážou ostatním způsobit radost. Na tom by samo o sobě nebylo nic zvláštního – řada pohádek se těmito hodnotami zabývá. Astrid Lindgrenová však příběhy obohatila půvabnou poetikou, uměla pracovat s dětskou fantazií a nebála se citlivou formou představit dětem i závažnější témata, mezi něž patří smrt, chudoba, handicap nebo opuštěnost. Aby ale nepůsobila sbírka příliš jednotvárně, je v ní rovněž zastoupeno napětí a objeví se i typický autorčin humor. V jednom titulu se tak děti seznámí s Astrid Lindgrenovou ve většině jejích tvůrčích podobách.

Skřítek Nils byl u nás poprvé uveden v loňském roce nejdříve jako tištěná kniha, posléze získal i zvukovou podobu. Za pozornost jistě stojí skutečnost, že o oba od sebe oddělené formáty se postaral stejný nakladatel a to Albatros. Pro trh to nebývá zrovna obvyklé – u jednoho knižního nakladatele většinou vycházejí audionahrávky jako přílohy tištěných publikací.

Ke spolupráci byla Albatrosem přizvána Jindřiška Nováková, majitelka vydavatelství AudioStory. Už jenom toto jméno dává posluchači určitou záruku profesionální audioknihy. U Skřítka Nilse to platí hned několikrát. K mikrofonu po letech usedla držitelka jemného hlasu, Linda Rybová. Rozhlasovým posluchačům je tato herečka důvěrně známá z nedělních pohádek Karla Weinlicha, Skřítek Nils byl pro ni ale první audioknižní příležitostí. K textu přistoupila velmi svědomitě – citlivě pracovala se smutnými pasážemi, každé postavě vytvořila snadno odlišitelný charakter, dokázala být i pravou drsňačkou v loupežnické story, vykreslila tajuplné světy tak barvitě, že se posluchačova představivost může plně rozvinout, v humorných příbězích důmyslně laškovala. Škoda, že tvůrci audioknih v současnosti Lindu Rybovou téměř vůbec neoslovují – její herecký um dokáže nejen dětem ledacos nabídnout.

S příjemným, uvěřitelným a nepřehrávaným interpretčiným vyprávěním ladí i hudba Jaromíra Klempíře. Skladby zde nejsou využity pouze coby předěly oddělující jednotlivé pohádky – často zde fungují jako přenos v čase, ale hlavně je jim dán velký prostor v podobě různých podkresů. K uším se tak dostává rytmicky vyvážená kompozice, v níž melodie podbarvují mluvené slovo a zároveň na něj reagují. Souhra obou složek je nepřeslechnutelná, neboť podkres vždy čeká na ten správný okamžik, aby vyjádřil cestování, kouzla, koupání, vílí bál, souboj, a řadu dalších situací. Důkladná je přitom i práce s pomlkami, kdy interpretka nechá skladbu doznít, aby mohl posluchač vstřebat právě prožitý zážitek. Vedle hudebních motivů se v audioknize objevují i drobné zvukové efekty – kukačkovým hodinám se dokonce podařilo splnit stejný úkol jako Jaromíru Klempířovi, hlas vyjádřený echem zase znázorňoval čtení dopisu nebo promluvy nejmilejší sestry.

Kdy se znovu shledáme s podmanivým hlasem Lindy Rybové se sice neví, pokud se ale budete po Skřítku Nilsovi těšit na nějakou další audioknihu Astrid Lindgrenové, čekání by nemuselo být dlouhé – nakladatelství Albatros, opět s Jindřiškou Novákovou, právě dokončuje Lottu z Rošťácké uličky a ve stejném složení se chystá i titul Já chci taky do školy.