Slováci nepotřebují klauna, aby se mohli bát

recenze, , 18.11.2019
Strach
Pět let od vydání knižní předlohy se může Jozef Karika radovat, že jeho dílo zažívá renesanci. Hororový román Strach totiž v českém jazyce vychází s novou obálkou, ve slovenštině zase jako audiokniha. Byl to právě Strach, díky kterému údajně přišel za Karikou neznámý mladík a odvyprávěl mu příběh, z něhož se později zrodila Trhlina. A ačkoli se děj obou románů odehrává nějakých sto kilometrů vzdušnou čarou od sebe, nesou podobné znaky. Na rozdíl od Trhliny si však v případě Strachu můžeme být jistí, že se jedná o fikci. Nebo snad ne?
Vypravěč tohoto příběhu se vrací do rodného Ružomberku. Vyhodili ho z práce, rozešla se s ním partnerka, a tak musí vzít za vděk bytem rodičů, který v něm vyvolává nepříjemné vzpomínky. Začíná únor a venkovní teploty klesají hluboko, až ke třiceti stupňům pod nulou. A pak se ztratí první dítě.

Příběh se opakuje, jen oni jsou starší. Mráz, mizející děti, strach. Bylo to přesně 27 let zpátky, když zmizel někdo důležitý. Strach v některých bodech nápadně připomíná Kingovo To, i když v daleko menším rozsahu a bez přítomnosti šklebícího se klauna. Slovenské zlo, to, co vyvolává strach, je však daleko více abstraktní. Přesto je to právě nevysvětlená sedmadvacetiletá perioda, kterou se Karika tak nápadně snaží připodobnit mistrovskému dílu. A zmiňuje i proslulou Djatlovovu výpravu, o níž pak píše i v Trhlině.

Hlasem audioknihy se stal herec a moderátor Peter Kočiš. I přes jistý věkový rozdíl je tento padesátník v roli o dvacet let mladšího vypravěče uvěřitelný. Co však v jeho projevu působí pro posluchače rušivě, je naprosto stejná intonace většiny vět první třetiny knihy. Více než o chybu interpreta se však v tomto případě jedná o styl Karikova psaní. Stejně dlouhými větami vyjadřuje neradostné psychické rozpoložení vypravěče – v depresi ho nechává promlouvat jednoduše, repetitivně. A stejně takový je i Kočišův projev.

Vydavatelství Publixing, které audioknihu vydalo v koprodukci se slovenským Ikarem, hned v úvodu nahrávky navnadí posluchače temným a atmosférickým podkresem. Dalo by se tak očekávat, že mrazení v zádech vyvolané příběhem za pomoci hudební složky podpoří i nadále. Opak je však pravdou, a tak se mimo Kočišův hlas následujících 52 kapitol neozve vůbec nic, dokonce ani kratší jingly mezi kapitolami. Je to škoda – jak kvůli atmosféře, ze které šlo vytěžit víc, tak i proto, že některé kapitoly splývají dohromady a správnému oddělení nepomáhá ani označení části na začátku každého tracku.

Audiokniha Strach je ideální pro podzimní dobu, která právě v těchto dnech vládne za okny. Ještě není taková zima, aby vyvolávala akutní obavy o vlastní život, přesto si ale podušičkové období žádá jistý příděl hrůzy. A kombinace Karika & Kočiš tvoří rozhodně příjemnou společnost.