Špačkovy výlety po Praze

recenze, Andrea Morkusová, 30.05.2022
Dědečku, vyprávěj o Praze
Nakladatelství Témbr vydává další pokračování série audioknih pro děti, v níž mistr etikety Ladislav Špaček provází svou vnučku Viktorku po zajímavých historických místech a zároveň ji učí správnému chování v situacích, které je potkávají. Tentokrát se spolu vydávají na několik procházek po Praze, která klíčovými událostmi české historie přímo překypuje.
Viktorka právě přebírá vysvědčení v šesté třídě, když do učebny vstoupí dvě nové spolužačky, které se nedávno přistěhovaly do města. Děti se s nimi hned skamarádí a Viktorku napadne, jak jim prázdniny v Praze co nejvíce zpříjemnit. Poprosí dědečka, aby je provedl po pražských památkách a v duchu doufá, že se společně dozví i spoustu zajímavostí. Dědeček tak během prázdnin skutečně připravil několik vycházek, šifrovací hru i návštěvu představení v Národním divadle. K dětem se postupně připojili i další kamarádi, aby společně objevili Staré Město pražské, Královskou cestu, areál Pražského hradu nebo Petřín. Dědeček ke každému místu přidal i spoustu příběhů z historie, které se na něm udály, a nezapomněl ani na četné tajemné pověsti, jež jsou pro Prahu tak typické. A právě ty Viktorku a její kamarády zaujaly nejvíce.

Poslech audioknihy Dědečku, vyprávěj o Praze může sloužit nejen jako cestovní průvodce po Praze, ale i jako příjemná inspirace, jak společné procházky s dětmi ozvláštnit a zatraktivnit. Děti budou nadšené z neobvyklých příběhů, které si s nimi můžete pustit přímo na daných místech, ale i z romantických a hrůzostrašných pověstí, jež se jim určitě na dlouho vryjí do paměti. Kromě znalostí, které následně využijí ve škole, tak skrze poslech můžete v dětech nenásilnou formou podporovat i lásku k městu, které v naší historii tolik znamenalo a stále znamená. Rodiče větších dětí ocení i pravidla správného chování v restauraci nebo tvorbu projektu, jímž se jejich potomci mohou inspirovat k vlastní aktivitě.

Ladislav Špaček se zde, stejně jako v předchozích dílech série, ujal nejen role autorské, ale zároveň i vypravěčské. Poslech je tak maximálně autentický a uvěřitelný, zvláště, když víme, že předobrazem dědečka je sám Špaček a Viktorka je jeho skutečnou vnučkou –⁠ mnohé příběhy z putování tak spolu velmi pravděpodobně opravdu zažili. Špačkův příjemný hlas se sice může zdát na knihu pro dětské čtenáře příliš distingovaný, dobře ale evokuje roli moudrého a zcestovalého dědečka, který o navštěvovaných místech i české historii hodně ví. Z jeho projevu navíc přímo čiší láska k Praze, její historii i své zvídavé vnučce.

V kontextu současné války na Ukrajině pak většinu posluchačů zamrazí u pasáže, v níž dědeček s pevnou vírou vysvětluje Viktorce a jejím spolužákům, proč už nikdy žádná válka v Evropě nemůže propuknout. Zajímavostí v této souvislosti je, že audiokniha i její knižní verze vyšly v dubnu letošního roku a tedy již nějaký čas po začátku zmiňované války.

Audiokniha Dědečku, vyprávěj o Praze skvěle doplňuje dva předchozí díly, v nichž se Ladislav Špaček spolu s Viktorkou postupně vydal na cesty po Česku a po Evropě. I při nich ji trpělivě seznamoval se zajímavými místy a důležitými historickými událostmi, stejně jako s pravidly etiky a etikety v nejrůznějších situacích, do kterých se spolu při cestování dostávali.

Nabídka audioknih Ladislava Špačka určených dětem je velmi bohatá a každý si v ní může vybrat tu nejvhodnější pro určitou věkovou kategorii. Jen ze série s dědečkem už vyšly nahrávky, pro děti od 3 let, pro předškoláky i pro děti od 6 let. Jednotlivé díly odráží plynoucí roky i růst Špačkovy vnučky Viktorky. Mimo tuto sérii si malí posluchači mohou pustit i Rokovy výlety do historie, které přibližují pravidla etikety o trochu starším školákům, a za zmínku stojí i audiokniha Tereza –⁠ Etiketa pro dívky určená slečnám ve věku mezi čtrnácti a osmnácti lety, v interpretaci Šárky Vaculíkové.