Stehy šité deziluzí

recenze, , 24.05.2023
Stehy
V obchodě se setkají dvě ženy. Jedna druhou nenápadně pozoruje, protože obě ví, kdo je ta druhá, a každá z nich si přitom myslí, že její sokyně nemá tušení, s kým má tu čest. Manželka a milenka jednoho muže. Přesně touhle výchozí situací startuje románový debut Sáry Zeithammerové Stehy, vydaný v audio podobě letos u Témbru jako šestihodinová četba.
Výše popsaná výchozí situace v románu naznačuje, že máme co dočinění s klasickým (a už trochu přežitým) popisem vztahového trojúhelníku. Nenechte se ovšem zmást, autorka se vydává jinou cestou. V próze Stehy se totiž manželka a milenka setkávají, těžiště románu ovšem není v jejich vzájemné interakci, nýbrž v odvyprávění jejich vlastních příběhů, vedoucích až k osudnému okamžiku. Cestou Sára Zeithammerová reflektuje mnohá témata moderní doby, což činí s lehkostí a jakoby vskrytu pod příběhem o dvou různých vztazích se stejným mužem, který je tu tématem ústředním, což je ve výsledku trochu škoda. Avšak pro ty, kdo chtějí právě takový příběh, okořeněný něčím zajímavým mimovztahovým, budou Stehy dost možná ideální volbou.

Střídající se party dvou vypravěček svěřila režisérka Alexandra Bauerová Petře Bučkové (manželka) a Anežce Šťastné (milenka). Petru Bučkovou mohou diváci znát nejen z řady českých i koprodukčních filmových, televizních, seriálových a divadelních rolí, ale i jako interpretku několika audioknih, přičemž většinou byla součástí vícehlasé četby. Anežka Šťastná, generačně souznící s autorkou, je herečka před kamerou zatím začínající, avšak její divadelní angažmá – zahrnující Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Švandovo divadlo, Národní divadlo a scénu v MeetFactory – je přinejmenším působivé. V audioknižním světě není Šťastná zatím velkou stálicí, doposud účinkovala pouze ve třech audioknihách, a to spíše v menších rolích.

Výsledná nahrávka ovšem nedostatky kvůli zdánlivé nezkušenosti netrpí, na čemž má – kromě výborných interpretek – jistě svůj podíl i režisérka Bauerová, pod jejíž taktovkou vzniklo nemálo audioknih, ze známějších uveďme alespoň Tolkienovu ikonickou trilogii Pán Prstenů v interpretaci Aleše Procházky (Tympanum 2014) či současnější trilogii Vojtěcha Matochy Prašina, v interpretaci Matouše Rumla (Tympanum 2023).

Petra Bučková se v audioknize Stehy zhostila role podváděné manželky s grácií – věříme jí jednotlivé emoce, ale i celkové prožívání deziluze nad pravou podstatou jejího vztahu s manželem, ale co je možná ještě výraznější, ve vzpomínkových pasážích skvěle zvládá interpretovat i vedlejší postavy, na něž – ze své role – nahlíží poněkud zprotivenou optikou. Například až nepříjemně dlouhým monologem (nejen délkou, ale i jazykovými prostředky možná na hranici uvěřitelnosti, zrovna v něm autorka mírně škobrtá) jedné z opilých kamarádek provede posluchače Bučková na jedničku: Monolog je otravný – což bylo záměrem – ale interpretce se podařilo ho podat tak, že ani přesto nenutí posluchače ho přeskočit nebo zrychlit. Byť jeho obsah není pro dílo nijak stěžejní, ale je důležitý pro pochopení světa uvedených postav, což naopak musíme autorce přičíst k dobru.

Anežce Šťastné připadla role mladší dívky, která podlehla kouzlu o patnáct let staršího muže v nadřazené pozici. Šťastná svou roli pojímá s jistou melancholií, odevzdaností a utrpením, zároveň s ostnem určitého nihilismu a (spíše) pasivního odporu k celé situaci, což může zpočátku působit jako překvapivý přístup, ale jakmile si na něj posluchači zvyknou, pochopí, proč se k postavě milenky opravdu hodí. Zmíněný osten nihilismu vede interpretku číst poněkud pomaleji, jen drobné zrychlení by prospělo, a to vlastně ani ne v otázce vyslovování, ale spíše v pauzách mezi slovy a větami, které by klidně mohly být malinko kratší a řidší. To je ovšem jediný neduh, četba obou interpretek je jinak na vysoké úrovni, obě jejich role jsou velmi uvěřitelné a vzájemně příjemně kontrastují, a přitom k sobě ladí.

Zdánlivě jednoduché vyprávění, za kterým se skrývá poměrně pozoruhodná kniha (byť má pár rezerv a občasných neobratností), audiální podání posouvá na ještě o stupínek vyšší úroveň. Tu navíc podtrhují atmosférické hudební jingly Ivana Achera, které celkové nahrávce dodávají až tajemnou atmosféru, avšak v mezích realisticky pojatého příběhu a daného, bytostně každodenního, tématu.