Bezútěšná dystopie Kristýny Sněgoňové potřetí

recenze, Kristína Slabáková, 27.02.2023
Svět v bouři
Přichází poslední dějství. Obyvatelé měst na obloze se vracejí zpátky na zem. Pokud ji ale
mají opět zalidnit, musí se utkat s mimozemskými nestvůrami – a především s Matkou, která
se před nimi ukrývá v troskách starého světa.
Česká autorka Kristýna Sněgoňová se v roce 2022 potřetí vypravila do svého barvitě popsaného a umně zkonstruovaného dystopického světa. Po románech Město v oblacích a Země v troskách svou trilogii uzavírá knihou Svět v bouři. Dovypráví zde příběh některých svých hrdinů i nových postav a vezme čtenáře na další dechberoucí, a místy i dost mrazivé, dobrodružství napříč zničenou Evropou.

Audiokniha vychází v koprodukci vydavatelství Audiotéka a Nakladatelství Epocha v režii Heleny Rytířové. Podobně jako v případě druhého dílu série, i tady se jako narátor objevuje herec a moderátor Martin Preiss. Nahradil tak Daniela Volného, který načetl první díl Měst. Ve Světu v bouři se rozvíjí hned několik dějových linek a vystupuje zde řada různorodých postav. Jejich charaktery nejsou vždycky podrobně vykresleny, ale i z toho mála se v rámci audioknihy podařilo vymodelovat zajímavé charaktery, se kterými posluchač celou cestu prožívá.

Dystopická série Kristýny Sněgoňové je působivou symbiózou hutné atmosféry a zajímavých, často nejednoznačných hrdinů. Audioknižní verze pak tyto atributy obohacuje o harmonické spojení výborné interpretace a tísnivé zvukové složky.  V podstatě už od první věty Martin Preiss vtáhne posluchače do centra dění. Jeho zastřený, chraplavý hlas dokáže sugestivně vykreslit ponuré kontury dystopického světa s podobnou lehkostí, s jakou je Kristýna Sněgoňová vykresluje na stránkách svých knih. Stačí mu k tomu jen jemné změny v intonaci, přidání nebo ubrání hlasitosti a důrazu.

Na některých místech, například při popisech vesnice, do které hrdinové zavítají, dokáže Preiss zachytit jemnou hororovou linku a rozvést ji do mrazivé gradace. Díky tomu je hrozivé odhalení, které postavy ve vesnici zažijí, v jeho podání ještě hrozivější. Za zmínku stojí i popisy, zvlášť ten týkající se Říma a Sixtinské kaple. Již v knize je tato pasáž velmi barvitá a narátor toho v rámci své interpretace dostatečně využívá. Svými slovy doslova maluje jednotlivé obrazy jako filmové scény a připravuje si půdu pro finále příběhu, které se zde má odehrávat.

V pozadí vyprávění téměř nenápadně probleskují minimalistické klavírní motivy. Ty by možná v jiném typu audioknihy zněly příliš obyčejně, nebo dokonce nudně, ale pochmurnou dystopii dokreslují přesně tak, jak by měly. Jen pár tónů, umístěných na konec kapitoly nebo vypjaté části, správně podtrhuje vyprávění Martina Preisse a dodává mu ještě dramatičtější efekt.

Románem Svět v bouři Kristýna Sněgoňová opět dokazuje své spisovatelské kvality. Pochmurný příběh plný beznaděje, ale i zajímavých dějových zvratů dostal také rovněž vydařenou audioknižní verzi. Spojení několika velmi vhodných prvků, v čele se skvělým Martinem Preissem, dělá z titulu zajímavou záležitost, možná na víc než jeden poslech.