Tajemství staré bambitky podruhé

recenze, Andrea Morkusová, 14.07.2022
Tajemství staré bambitky 2
Hravá, zábavná a skrz naskrz libozvučná –⁠ taková je nová audiokniha Tajemství staré bambitky 2, která vyšla ve vydavatelství Supraphon. Díky řadě písniček, rychlému spádu, neotřelému, ale zároveň i laskavému humoru a vypravěčskému umění Veroniky Khek Kubařové okouzlí nejen všechny malé neposedy, ale i leckterého dospělého.
Královskému páru, Jakubovi a Aničce, kteří se v prvním díle nakonec šťastně vzali, se před několika lety narodila neobyčejně zvídavá, neposedná a upovídaná dcera Johanka. A právě ona jednoho dne objeví v královském depozitáři tajemnou starou bambitku, která ji začne pořádně zajímat. A nejen bambitka, ale hlavně její původní majitel loupežník Karaba, který po královské svatbě záhadně zmizel a o kterém jí nikdo nechce říct nic určitého. Ale proč? A jak do toho všeho zapadá tak trochu potrhlá královna Julie ze sousedního království? To už si budete muset poslechnout sami.

Obrovským plusem celého poslechu je jednak neoddiskutovatelné vypravěčské umění Veroniky Khek Kubařové a jednak vskutku filmová hudba s řadou písniček, ve kterých uslyšíte opět Veroniku Kubařovou, Tomáše Kluse, Ondřeje Vetchého, Jiřího Lábuse, Kamilu Janovičovou nebo třeba Miroslava Vladyku a Václava Noida Bártu. Audiokniha tak na první poslech nezapře spojení se stejnojmennou filmovou pohádkou.

Kubařová hravě zastane interpretaci všech postav a její přednes vás vtáhne do děje tak dokonale, že se možná budete divit, že je 3,5 hodiny poslechu najednou pryč. Audiokniha tak skvěle zabaví nejen vaše děti, ale i nejednoho dospělého, který bude spokojeně usínat s tím, že je svět pohádek ještě v pořádku a dobro opět zvítězilo nad zlem. A zároveň si bude možná potají přát, aby se tvůrci nechali přesvědčit ke třetímu dílu.

Poslech má rychlý spád, ve kterém nechybí napětí, nečekané zvraty, originální, ale přesto laskavý humor, dětská touha po dobrodružství, ale i řada emocí jako je láska, nedorozumění, nejistota či obavy, se kterými se běžně potýká většina z nás. Příběh tedy není jen nějakým vzdáleným dějem z kouzelné pohádkové říše, ale spíše dosti současnou variací na situace, které by se klidně mohly (při troše fantazie) odehrávat i ve vašem sousedství.

Audiokniha ale vyniká ještě v jedné oblasti a tou je množství slovních hříček a rádoby nechtěných přeřeknutí, které si příjemně pohrávají s rozmanitostí a tvárností českého jazyka. Velkým plusem je i orchestrální hudba s opakujícím se ústředním motivem, který nenásilně proplouvá celým příběhem a přirozeně v něm (kromě již zmíněných písniček) sjednocuje a dokresluje jednotlivé dějové linky poslechu.