Tatíčkovy myšlenky v odlehčeném podání

recenze, , 15.11.2019
100 x TGM
Ještě před tím, než Pavlu Kosatíkovi vyšla (v tom dobrém slova smyslu) vyčerpávající monografie Jiný TGM, sesbíral do knižní podoby sto Masarykových citátů a svým komentářem je uvedl do kontextu. Tuto, vlastně občas i vtipnou, exkurzi do myšlení našeho „Tatíčka“, si můžeme nyní poslechnout.
A je hned zkraje dobré doplnit, že zvukový formát knize 100 x TGM svědčí hodí. Jednotlivé kapitoly k poslechu nezaberou více než pět minut, a to jak s uvedením citátu, tak s komentářem. Myšlenky tak mohou fungovat jako takové „podcastové“ jednohubky, přičemž je lepší si je dávkovat postupně, aby nesplynuly, ale také aby vznikl prostor pro zamyšlení nad obsahem Masarykových slov.

Zvukové realizace knihy, kterou v roce 2017 vydalo Universum, se zhostil Český rozhlas. To lze poznat především na práci s hudebním podkresem. Ačkoliv je co do technického zpracování a finálního mixu vpravdě profesionální, vkrádá se otázka, zda hudby není příliš. Zejména u audioknižního vydání, které předkládá všech 100 rozhlasových kapitol za sebou, jí je posluchač až zahlcen – hudba zní při orámování každé nové kapitoly a poté coby podkres při čtení citátu. Přitom je oddělení Masarykových slov a komentáře dobře patrné už pouhou změnou interpretů – citáty čte Petr Čtvrtníček, komentáře Dana Černá.

Spojení Masaryka se Čtvrtníčkem vyžaduje především posluchačskou liberálnost – přeci jen se Petr Čtvrtníček stále snadněji žánrově pojí s absurdní (a mnohdy nekorektní) komikou. U čtení Masarykových myšlenek je potřeba takový obraz odehnat, přesto nelze nevnímat v hercově intonaci větší než malé množství lehkosti a až jakési nadsázky, která sice poslechu dodává příjemný svižný rytmus (umocněný odlehčenou muzikou), současně ale může jít mnohdy do rozporu s tím, o čem Masaryk (a Kosatík) mluví. Je na jedné straně sympatické, že se v Rozhlasu rozhodli jít proti patosu, ale současně je třeba říct, že výsledek může působit rozpačitě. V lepším případě si na zpracování budete zvykat jen pár kapitol.

V případě Dany Černé se hudební dramaturgie utiší a dává prostor Kosatíkově doplnění. Citátům se dostává potřebný kontext, díky němuž se dovídáme postupně o Masarykovi víc a víc. Černá vybalancovala onu lehkost a přeci jen i určitou „seriózní“ úroveň faktografické literatury velmi dobře a celé nahrávce 100 x TGM výrazně napomáhá k lepšímu dojmu.

Audioknižní podobu vydal Radioservis nejprve pouze on-line prostřednictvím svého obchodu, nyní ji ve spolupráci s nakladatelstvím Universum, členem skupiny Euromedia Group, vydává na CD a ve všech digitálních distribucích s obálkou v úpravě shodné s knižní předlohou.