Thriller, který vyšel ve správnou chvíli

recenze, , 30.03.2020
Parazit
Odborníci na bioterorismus nechají srovnat se zemí vesnici uprostřed australské pouště (kde už beztak nebylo co nebo koho zachránit). Proč? Protože tam dopadla spolu s troskami vesmírné stanice Skylab i nádrž s parazitickou houbou, která za svého pobytu na oběžné dráze „poněkud“ změnila vlastnosti a hlavně chování. O třicet let později už to taková legrace ale nebude, až se dochovaný vzorek, převezený do USA, přihlásí o své místo pod sluncem.
Když David Koepp loni publikoval svůj román Cold Storage, který vzápětí vyšel knižně ve vydavatelství Argo pod názvem Parazit, nemohl ani tušit, že hned následujícího roku zájem o tento příběh na českém trhu posílí hned několi faktorů: Oscara za nejlepší snímek roku získá v češtině stejnojmenný korejský film, Evropou se rozšíří virová epidemie a vydavatelství Tympanum vydá Parazita v nadmíru vydařeném audioknižním zpracování.

Korejské filmové drama režiséra Džun-ho Pona, které ještě v předjaří dorazilo do kin, nemá ovšem s knihou Davida Koeppa zhola nic společného. Díky tomu ale, že se v češtině názvy obou děl shodují, dochází stále k zábavným nedorozuměním. Mimo jiné zůstávají mnozí přesvědčeni, že sci-fi román Davida Koeppa, scenáristy Jurského Parku (jak se dozvíme již z obálky), byl zfilmován – na čemž by ostatně nebylo nic divného.

A pak je tu samozřejmě virová epidemie, která u nás budila obavy už v průběhu února 2020, kdy se Parazit dočkal audioknižního zpracování, a eskalovala v březnu, kdy vláda uzavřela kde co, spousta lidí zůstala v karanténě nebo jim byla doporučeno pracovat z domu a pokud možno nevycházet. Paralelně se už veškerá literatura, která jen trochu zaváněla tématem virové, bakteriální nebo mykotické epidemie (jako Láska za času cholery, Bílá nemoc atd…) ocitla na seznamu beznadějně vyprodaných titulů.

Knižní trh patrně uzavřením kamenných knihkupectví dostal na frak, nicméně audioknižní kultura počala tou samou dobou vzkvétat nebývalou rychlostí. Jen mezi 14. a 18. březnem se počet členů slupiny Posloucháme knihy navýšil o dvě stovky a vzrostla i jejich aktivita. Audioknihy zkrátka můžeme mít díky už několik let dobře fungující digitální distribuci ihned – a navíc k nim oproti e-knihám nepotřebujeme žádné další zařízení s větším diplejem.

Lepší podmínky si snad audiokniha Parazit pro svou cestu k posluchačům nemohla přát. Tím spíš, že podává napínavý příběh hrdinů, kteří bojují s extrémně přizpůsobivou houbou (nebo plísní) napadající (a používající pro své šíření) živé tvory (nejlépe lidi). Samotný poslech literatury tohoto tématu v současnou chvíli budí přinejmenším svíravé pocity a ty zážitek ještě umocňují. Navíc jde o zážitek nerušený – v průběhu více než devíti a půl hodinového poslechu nenarazíme prakticky na nic, co by se dalo nahrávce z režijního, interpretačního nebo postprodukčního hlediska vytknout. Snad jedině, že by možná (vzhledem k žánru a cílové skupině) někteří posluchači ocenili o chlup rychlejší tempo.

Je překvapivé, jak široký záběr obsáhne a jakou hereckou přizpůsobivost dokáže projevit interpret audioknihy Filip Švarc. Za sebou má například Deníček moderního fotra, Stručnou historii času Stephena Hawkinga, poetický thriller Summer pod taktovkou Olgy Walló a teď Parazita – velice zručně a čtivě napsaný akční (syžetem v podstatě béčkový) sci-fi thriller. V už tak návykovém vyprávění dává pod režijním vedením Pavla Kadlece elegantně vyniknout nadsázce i ironii a nonšalantně je v souladu s laděním a smyslem textu nechává prostoupit do pasáží z nichž současně může i mrazit.

Posluchači, kteří dokážou přistoupit na autorovu hru na experty, komické charaktery a počertech vychytralou plíseň, si tuto audioknihu dozajista užijí. Zvláště pak v tomto období, kdy mezi kapitolami budou smět vyhlédnout z okna a říct si: „Díkybohu, zase tak hrozně ještě není.“