A zjeví se bůh

recenze, , 08.10.2018
Tvář vody
Američané chtěli tajnou zbraň a také ji dostali. Proč se jí najednou potřebují zbavit? Kvůli Rusům? Kvůli radosti z utrpení neznámého tvora? A proč celou situaci umí vyřešit pouze němá uklízečka?
Elisa Espositová nemá moc přátel, pouze stárnoucího malíře z vedlejšího bytu a černošskou kolegyni z práce. Mladá žena pracuje na noční směně jako uklízečka v tajném vládním středisku, miluje lodičky, Bojanglese, vařená vejce a nemůže mluvit. Je snad toto ideální kandidátka na hrdinku roku? Vlastně ano, a do značné míry za to může Jitka Ježková.

Audioknihu Tvář vody, jejíž knižní předlohu vydalo letos v českém překladu nakladatelství Host, načetli herci dva – tím druhým je Pavel Soukup. Mužský a ženský hlas se v umné harmonii proplétají podobně jako osudy jednotlivých postav. Vedle němé Elisy se totiž setkáváme také s Richardem Stricklandem, jehož úkolem je přivézt z Amazonie vzácný vzorek, jeho ženou Lainie, Elisinou kamarádkou Zeldou, sousedem Gilesem a vědcem Bobem Hoffstetlerem. A potom také samotným tajným vzorkem.

Angažování dvou vypravěčů, muže a ženy, kteří si spravedlivě rozdělí mužské a ženské party, tak bylo vcelku přepokládatelnou možností, pokud ve OneHotBook nechtěli jít cestou Mycelia a pro každou zmíněnou postavu hledat jedinečný hlas. Pavel Soukup i Jitka Ježková jsou natolik zkušenými vypravěči, že nebylo třeba hledat více lidí. Souzvuk těchto dvou hlasů vytvořil jedinečnou harmonii, která funguje a hladí po posluchačově duši.

S příběhem Tváře vody již v loňském roce mohli seznámit filmoví diváci, když do kin přišel stejnojmenný snímek Guillerma del Tora, který je vedle režie podepsán také pod scénářem. Knihu spolu s ním připravil v Americe oceňovaný, leč u nás nepříliš známý spisovatel Daniel Kraus. Na rozdíl od filmu nabízí kniha daleko hlubší vhled do okolností nalezení onoho záhadného tvora, kolem kterého se příběh točí, a také znázorňuje situaci americké ženy v 60. letech, která se snaží vymanit z role pouhé pečovatelky o domácnost. Filmová představitelka Elisy mimochodem neoplývá krásou české vypravěčky, a tak je audiokniha jasnou volbou – Jitku si lze v roli poněkud nesmělé třicátnice představit velmi snadno.

Přestože se kniha věnuje tématům jako emancipace, homosexualita, špionáž či rasové předsudky, lze ji zařadit do žánru fantasy, a to právě kvůli tajemnému amazonskému tvorovi, který se mohl stát tajnou zbraní Američanů, kdyby jej ovšem poslouchali. Kdyby byli ochotni se od něj učit. To by však nesměl být šéfem projektu Strickland.

Hlas Pavla Soukupa stojí pevně na obou stranách barikády: přesvědčivě zvládá jak pološíleného tyrana, tak i zvláštního ochranitelského vědce. Překvapením potom jsou pasáže samotného tvora, které režie doprovodila hudebním podkresem a dlouhým echem, jako by mluvil z vody. Stejně tak Jitka Ježková se přesouvá mezi jednotlivými postavami s lehkostí, a i když v některých místech nelze na první poslech odlišit Elisu od Lainie a párkrát nedodržuje jednotnou výslovnost, s Pavlem Soukupem tvoří sehraný pár, kterému uvěříte i žábry na krku humanoidního tvora. A to i pokud fantasy nemáte rádi.

Znělky audioknihy tvoří jakási kreativní fúze zvuků elektronických a domorodých a překvapivě ne vždy se nacházejí na rozhraní jednotlivých tracků – občas je najdeme i uprostřed a na konci ne, zkrátka tak, jak to režie v danou chvíli cítila. Přitom by jich mohlo být více; někdy by další oddělení, například různých postav promlouvajících hlasem stejného vypravěče, bylo ku prospěchu posluchačovy pozornosti. Navíc jsou znělky příjemné a rozhodně tematicky vhodné, proto by jejich vyšší výskyt nebyl na škodu.

Film se dočkal vlažného a spíše rozporuplného přijetí, podobnou reakci lze očekávat i u této knihy. Audioknižní zpracování z ní rozhodně dělá celistvější dílo, sugestivnější a pokud neopovrhujete béčkovými romantickými zápletkami, pak možná i více dechberoucí. Ze tří možností, jak konzumovat tuto poněkud netradiční lovestory, byste si právě tu audioknižní neměli nechat uplavat.