Útěk za volant traktoru

recenze, , 17.06.2022
Jeremyho farma nejen zvířat
Jaké je přesedlat ze závodních sedadel sportovních vozů do sedačky traktoru a namísto řezání zatáček na okruzích obdělávat pole? S nadcházející šedesátkou si anglický moderátor a novinář Jeremy Clarkson rozhodl splnit svůj sen a z motorismu přesměroval svou energii k farmaření. Nebyl by to však on, kdyby si při tom nepořídil ten největší dostupný traktor, aby vzápětí zjistil, že se mu nevejde do stodoly. O jeho tuhých soubojích s ovcemi či fascinaci včelami se rozepsal do novinových sloupků, které si nyní můžete v podobě audioknihy Jeremyho farma nejen zvířat vychutnat i vy.
Jeremyho Clarksona asi není potřeba příliš představovat. Jméno tohoto prostořekého, uštěpačného a občas trochu nenaladěného britského motoristického novináře zaznamenalo i mnoho těch, kterým vůně benzinu a kvílení gum na asfaltu nic neříkají. Kontroverzní moderátor světově proslulého motoristického pořadu Top Gear se několikrát dostal i na titulky bulvárních novin, zejména když byl před časem vyhozen z BBC. To jej přimělo k tomu, aby spolu s kolegy přenesl formát své televizní show na konkurenční platformu Amazonu, kde se mu nyní dostává mnohem většího prostoru.

A byli to právě jeho noví šéfové, které zaujala Clarksonova myšlenka koupit na jihovýchodě Anglie farmu a dali tak vzniknout televizní show Clarksonova farma. Jeremy je ale také pravidelným sloupkařem britských novin, o čemž se mohli přesvědčit čtenáři díky několika výborům těchto kratších textů, které vyšly knižně i u nás. Ve zvukové formě existuje jediná z nich, Vím, že máš duši, kterou vydalo OneHotBook už před sedmi lety. Nyní se z dílen Tympana vydala do světa nová nahrávka Clarksonovy prozatím poslední knihy, Jeremyho farma nejen zvířat. V ní se prostřednictvím původně rok vycházejících kratších fejetonů snažil popsat své zážitky z nového života na venkově.

A přestože vyměnil drahá auta za traktor a namísto polobotek a saka se nyní častěji objevuje ve farmářských holínkách a bekovce, zůstal stále tím starým známým šťouravým novinářem, který se bez obalu pouští do hodnocení věcí, které jej štvou. S notnou dávkou nekorektního humoru se tentokrát ale pouští i do serióznějších témat, zejména když popisuje mnohdy neutěšený stav zemědělství Spojeného království, líčí trampoty s ochranáři přírody či překážky reálného světa, na které naráží bohulibé snahy o ekologické pojetí farmaření. Ještě častěji se však strefuje sám do sebe a popisuje se sobě vlastním suchým britským humorem příhody, které začátky jeho dráhy zemědělce-začátečníka provázely.

Stejně jako pro jeho pořady na českých televizních obrazovkách, platí i pro audioknižní zpracování Clarksonových knih jedna konstanta: nemůže při nich chybět hlas Zbyška Horáka. Ten je s postavou (možná nejen výškově) největšího současného motoristického žurnalisty tak spjat, že si bez jeho energického projevu nelze tuto audioknihu ani představit. Skvěle pracuje s napětím a dynamikou textu, podtrhuje vtipné pasáže tím, že klade důraz nebo pomlky na ta místa, která humornou historku ještě více vypointují. Udržuje si také stále lehce ironický nadhled a přímočarý lidský přístup, který si s Clarksonem tak často spojujeme.

Audiokniha Jeremyho farma nejen zvířat představuje zdařilý příklad sepjetí interpreta s příběhem do té míry, že máme pocit, že je snad jeho autorem on sám. Svým nemotoristickým zaměřením tato audiokniha zároveň otevírá Clarksonův svět i těm, kteří by jinak o jeho starší autíčkářské sloupky a knihy nejspíše ani nezavadili.