Nenaplněný příslib humoru

recenze, , 10.09.2014
Vinnetou & Old Shatterhand
I na poměrně malém českém audioknižním trhu je, zdá se, prostor pro drobné experimenty. Čas od času se některý z vydavatelů rozhodne vydat titul, který se odlišuje od zavedeného standardu - buď výjimečným autorem, neobvyklým interpretem, netypickým zpracováním, či kombinací zmíněného. To je i případ novinkového titulu od Popron Music Vinnetou & Old Shatterhand - klasickou látku prověřenou generacemi čtenářů (a filmových diváků), dobrodružný příběh o přátelství a boji za spravedlnost načetla komediální dvojice Tomáš Matonoha a Pavel Liška.
Není to jejich první spolupráce s Popron Music - pro stejné vydavatelství natočili Kopyta a Mňouka podle Miroslava Švandrlíka nebo Slovácko sa nesúdí Zdeňka Galušky. U humoristické literatury lze volbu podobných interpretů pochopit - Matonoha a Liška jsou oba spíše komici než cokoliv jiného. Jaký smysl ale má jejich zapojení do adaptování Mayova románu, pokud nemá jít o parodii? Vydavatel měl ambici původní předlohu odlehčit a zpřístupnit ji nové skupině posluchačů. Ano, tak jednoduchý román jakým Vinnetou je, si o úpravy jednoznačně říká - po svém ho například pojali Oldřich Kaiser a Jiří Lábus v dnes již klasickém Vlaku do Santa Fe z roku 1992. Tentokrát se ale celé “odlehčení” omezilo výhradně na výběr interpretů. Přesněji řečeno na výběr jmen a tváří interpretů.

Síla Tomáše Matonohy a Pavla Lišky je především v divadelních vystoupeních (zejména komických), improvizaci, slovním humoru a v komunikaci s divákem. Ani jedno z toho nemohli na nahrávce Vinnetou & Old Shatterhand uplatnit. Audiokniha není živým médiem a její mantinely jsou pro oba herce příliš úzké. Jejich výkon je tak velmi nejistý a o zpřístupnění mladým posluchačům snad ani nemůže být řeč. Snad tváře legračních herců na přebalu CD znamenají pro komerční produkt mnoho, snad si Vinnetoua & Old Shatterhanda koupí tisíce mladých posluchačů. Obávám se ale, že se žádnému z nich nedostane očekávaného zážitku. Audioknize chybí humor, který její obal slibuje.

V románu o Vinnetouovi ale naštěstí nejsou pouze dvě hlavní postavy, ačkoli jsou právě ony nejdůležitějšími hybateli příběhu. Old Shatterhand se setkal s puškařem Henrym, poté se Samem Hawkensem, opilcem Rattlerem, Inču-Čunou, Nšo-či a řadou dalších - všechny je hraje Jiří Prager, na přebalu nepřesně uveden jako vypravěč. Jen díky němu  nespadá audioknižní Vinnetou & Old Shatterhand do kategorie “herci zpívají” případně “herci malují”, tedy do kategorie plné nezdařených pokusů o jiný druh umění. V konfrontaci s výkonem Jiřího Pragera, profesionála s mnohaletými zkušenostmi a výrazným hlasem, totiž vycházejí Liška i Matonoha jako amatéři.

Vinnetou & Old Shatterhand nepřináší audioknižním posluchačům nic. Příběh je známý, provedení standardní, bez jakéhokoliv nápadu zužitkovat dva komiky v titulních rolích. Hudba a zvuky získané z databáze Fontana Music Library snad ani ambici zaujmout neměly. Výrazným plusem je audioknižní herectví Jiřího Pragera, ten ovšem sám celý titul neutáhne. Jedinou devizou tak zůstávají dvě tváře na obalu. A to je žalostně málo.