Pohádková Projba

recenze, , 10.02.2015
Vodníci z pohádkové řeky
V dávných dobách se řece Dyje, která protéká kolem starobylých mlýnů jižní Moravou, říkalo Projba. To prý kvůli tomu, že se její tok stále prohýbá. Lidé se často na jejích březích setkávali s bájnými pohádkovými bytostmi, tamější mlynáři zejména s vodníky.
A právě v jednom mlýně se kdysi večer co večer v rodině Dubovských vyprávěly prapodivné příběhy nejen o hastrmanech, ale i o toku Dyje a jeho okolí. Pohádky přinášeli svým posluchačům kromě pana Dubovského i potulní krajánci, kteří během svého vandrování dobře poznali celé údolí řeky.

Vodníci z pohádkové řeky Jaroslava Mejzlíka se na knižním trhu objevili v roce 2003 a o jedenáct let později se hudební vydavatelství HARO rozhodlo vydat její audiopodobu. O grafickou stránku se postaral ilustrátor papírové verze Josef Kremláček, interpretem byl zvolen syn autora Miloslav Mejzlík. Ten svým podmanivým hlasem vdechl psaným řádkům doslova život. Jeho vyprávění nás bez sebemenších potíží přenese do časů minulých. Ze skřehotavých zlých vasrmanů a ze spravedlivého čerta běhá mráz po zádech, ve vypjatých pasážích posluchačovy nervy pracují, ve smutných částech vstupují slzy do očí a každý si upřímně u pozitivního závěru s dobrotivou postavou oddechne.

Nedá se říct, jak je dílo koncipováno. To, co platí, je fakt, že samostatný příběh je pokaždé obsažen v jednom tracku. Na začátku je v pohádkách bohaté množství hudebních motivů, které reagují na povahu čteného. Nacházíme zde skladby napínavé, veselé i tajemné, které jsou doprovázeny bohatou škálou zvukových efektů, jako je například klapot mlýna, různé „šplouchance“, šumění řeky, kvákání žab, noční ruchy, apod. Kverulanti, kteří tvrdí, že tento styl nepodněcuje posluchačovu fantazii, nechť poslech nevzdávají. Právě pro ně jsou v další části audioknihy připraveny příběhy, u kterých se ruchy omezují na minimum nebo se z vyprávění vytratí a muzika zde slouží pouze jako předěly. Na své si přijdou i ti, kteří dávají přednost pouze vypravěči a hudbu a zvukové efekty nepotřebují. Vydavatelství HARO, pro které je Mejzlíkův text první audioknihou, takovým zpracováním dokáže zaujmout jakýkoliv typ posluchače.

Ve Vodnících z pohádkové řeky najdeme příběhy poučné, tajuplné, napínavé a smutné. Jsou určeny spíš pro starší děti a dospělé. I když se jedná o rozprávky nové, obsahem sdělení se zcela blíží pověstem. Vychutnejte si je během jedné hodiny a čtyřiceti dvou minut ve skvělé interpretaci a v bohaté zvukové grafice.