Vražda v rytmu valčíku

recenze, , 11.10.2021
Debutantka
Píše se počátek října roku 1929 a v Praze se slavnostně otevírají luxusní barrandovské terasy. Na akci se scházejí tisíce lidí, jednomu z nich však není souzeno, aby se ze slavnostního večera vrátil živý. Zámožný mladík Gabriel, přezdívaný podle svého knižního idolu Gatsby, je ve své rodině považován za černou ovci. Přijíždí z Ameriky, kde rozjel úspěšný, byť ne zcela poctivý byznys, aby doma urovnal jisté záležitosti. Během tance s Emily Vavřincovou, dcerou známého velkouzenáře, zasáhne Gabriela osudná střela a on se mrtvý kácí k zemi. Šokovaná Emily se po pár dnech rozhodne, že spolu s novým komorníkem uplatní znalosti nabyté četbou detektivek a společně vypátrají vraha dřív než policie.
Jan Gardner se během své scenáristické dráhy podílel na různých projektech, mimo jiné na televizních seriálech Vyprávěj nebo První republika. A nejspíše atmosféra druhého jmenovaného jej přivedla na myšlenku ponořit se opět do této doby, tentokrát ale na poli literárním. Autorovým debutovým románem s příhodným názvem Debutantka tak startuje zamýšlená volná řada detektivních románů Emily a komorník z období meziválečného Československa. A několik podobností s výše uvedeným seriálem bychom v ní také našli. Například jazyk a jednání postav příliš neodpovídá představám vytvořeným na základě filmů pro pamětníky. Moderní způsob řeči a použité výrazy prozrazují, že rok 1929 byl zvolen spíše jako kulisa pro přilákání zájemců o tuto dobu a ve skutečnosti by se příběh mohl odehrávat téměř kdykoliv jindy. Na druhou stranu díky tomu seznámíme s několika slavnými osobnostmi tehdejší společnosti, například stavitelem Havlem či policejním radou Vaňáskem (který byl skutečným předobrazem televizního rady Vacátka).

Některé momenty zcela jasně hrají na humornou notu a zbavují se pout uvěřitelnosti. Platí to zejména o působení komorníka v roli údajného detektiva Scotland Yardu, na kteroužto povídačku mu beze stopy podezření skočí elitní detektivové pražské mordparty. S přimhouřením oka funguje i exotické, byť trochu fantastické, propojení některých postav s legendárním mafiánem Al Caponem, který má v Debutantce také svou roli. Popustíme-li ale uzdu fantazii a nebudeme brát v úvahu realističnost, působí příběh nečekaně svěžím dojmem. Nejde o nijak převratný či novátorský počin, ale o příjemnou záležitost pro několik podzimních večerů.

Ještě více to platí pro audioknižní podobu. Pod dozorem zkušeného rozhlasového režiséra Vlada Ruska se úlohy interpreta ujal Vasil Fridrich, kterého vydavatelství Témbr v poslední době obsadilo už do několikáté audioknihy. A již krátce po startu nahrávky je jasné, proč. Byť by Debutantce na první pohled vzhledem k hlavní hrdince jistě slušel ženský hlas, Fridrich nenechává nikoho na pochybách, že je pro tuto látku vhodným interpretem. Podává svižný, jemný ale přesto různými odstíny probarvený výkon. Svým vřelým vypravěčským přístupem zprostředkovává posluchači celý příběh s větší lehkostí, než jak by jej čtenář vnímal skrze místy trochu kostrbatý vypravěčský jazyk v tištěné podobě. Klavírní doprovod svými melodiemi nevtíravě doplňuje Fridrichův hlas zejména na koncích kapitol, a pomáhá je tak přehledně a nenásilně oddělovat.

Audioknižní Debutantka se může vedle poutavé zápletky a uvěřitelného motivu pachatele pochlubit i výtečným zvukovým zpracováním. Tam, kde autorův sloh trochu drhne, přispěchá ihned interpret a svým příjemným projevem hrany lehce obrousí. Pokud by se autorovi v připravovaném pokračování kromě toho navíc podařilo vyvarovat i některých nonsensů (třeba že brýle na čtení řeší krátkozrakost), může se Emily a komorník stát zajímavou sérií z tuzemského detektivního rybníčku.