Zpět

Vraždy od Devíti jilmů

recenze, , 14.05.2020
Kanibal z Nine Elms
Robert Bryndza, britský autor trvale žijící na Slovensku, už má díky sérii s vyšetřovatelkou Ericou Fosterovou u našich čtenářů vybudované stabilní místo úspěšného autora thrillerů. Jeho knižní novinka Kanibal z Nine Elms tak vzbudila zasloužené očekávání a nelze se co divit, že zvuková podoba na sebe nedala dlouho čekat. Posluchači, kteří neradi naskakují do rozjetých sérií, teď mají příležitost seznámit se s novými hrdiny.
Kate Marshallová by za normálních okolností byla platnou detektivní posilou londýnského policejního sboru. To by však tím hlavním případem, který obrátil její profesní i osobní život naruby, nesmělo být setkání tváří v tvář s „Kanibalem z Nine Elms“, legendárním sériovým vrahem, jehož typickým znakem byla hluboká pokousání oběti. Po letech, která Kate tráví poklidným přednášením kriminologie na univerzitě, se v jejím okolí objeví série naprosto shodně vypadajících vražd. Původní pachatel je ale přitom za mřížemi.

Brydza od začátku svého vyprávění pracuje s přiznaným „columbovským“ principem, takže kdo přesně je titulní postavou a jak ovlivnila Kateinin život je odhaleno už během rozsáhlejšího prologu, odehrávajícím se v roce 1995 a prvních několika kapitol, přesouvajících nás do roku 2010. Posluchače tedy více než odkrývání identity pachatele může více zajímat napětí při odhalování jeho chyb i poutavě napsané charaktery.
 

Zatímco popisu jednotlivých vražd nechybí filmový feeling, při kterém uzda fantazie nepatrně přebíjí logiku, což lze v rámci žánru na poli fikce snadno odpustit, Kate Marhsallová není žádným superhrdinou. Naopak, je to žena omylná, s mnoha chybami, přesto nesmírně sympatická. Podobně lze vnímat i jejího mladého asistenta Tristana, který zastane v příběhu víc, než jen roli „Watsona“. Martin Stránský, který se stává u vydavatelství Cosmopolis dvorním hlasem Bryndzových audioknih, umí zdařile odstínit a prokreslit každou postavu. Často mu na to stačí jen drobná nuance v projevu a už rozdrnkává struny napětí, nebo tu a tam do výrazu propašuje i náznak odlehčení.

Jeho velmi dobrý interpretační výkon však degradují technické chyby střihu: několikrát jsou během kapitol audioknihy nevhodně ustřižena poslední slova vět a ani občasná neopravená zazlobení artikulace výsledku nepomáhají.

Důraz na text je přitom v audioknize Kanibal z Nine Elms primární, drobné dynamické hudební téma se ozve jen v samém úvodu a pak až před epilogem. Přesun na jiné místo v kapitole je řešen jednotným zvukem vran, konec kapitoly zase označuje výrazně stylizované zabouchnutí vrat či svištění nože. Zvukový design knihy lze tedy označit za minimalistický.

Nový počin i přes své nedostatky umí vzbudit posluchačovu zvědavost, tím spíše, že by se i Kate Marshallová měla dočkat své vlastní série. Pokud se audioknižním tvůrcům podaří do budoucna vychytat zvukové chyby, je dost důvodů těšit se na další díly.

Za zmínku ještě stojí, že pokud by vám příběh s výraznou ženskou hrdinkou imponoval více v dámské interpretaci, můžete sáhnout po slovenské verzi audioknihy s názvem Deväť brestov
s charismatickým hlasem Lujzy Garajové Schramekové z vydavatelství Lindeni.