Zpět

Všichni na jednoho, jeden na všechny

recenze, , 02.05.2022
Šedý muž
Jméno a identitu Courta Gentryho donedávna neznal téměř nikdo. Ti, kdo se v branži pohybovali na příslušně vysokých pozicích, ale znali jeho pověst, kterou si pod přezdívkou Šedý muž vydobyl. Bývalý agent CIA a nyní profesionální nájemný vrah rozhodně není zvyklý jednat v rukavičkách. Přijímá ale jen ty zakázky, které mají za cíl odstranit ze světa osoby, páchající zlo. Nyní se ale z lovce stal sám lovnou zvěří, znepřátelil si totiž kohosi mocného a ten velmi stojí o to, nechat zabijáka zabít. Podařilo se mu zjistit o něm téměř vše a Gentry tak stojí sám proti hordám po zuby ozbrojených protivníků.
Thrillerový román Šedý muž z pera amerického autora Marka Greaneyho je s mírnou nadsázkou řečeno takovým zabijáckým cestopisem. Děj začíná ve vyprahlé Syrské oblasti, brzy se ale přenáší do střední Evropy. Po krátkém pražském intermezzu nastupuje významnější budapešťská a švýcarská linka, aby následně události vyvrcholily na území Francie. Sled akčních scén a divokých soubojů Gentryho s celými týmy na něj najatých vrahů je samozřejmě trochu víc než přitažený za vlasy. V dnešní době provázané technologiemi by bylo víc než kdy dřív pro osamělého muže těžké unikat špičkově vybaveným komandům, ale proč si kazit akční thriller úvahami o jeho realističnosti.
 
Možná ještě lépe než tištěné knize sluší námětům tohoto typu obrazovka či filmové plátno, což je zřejmě i důvod, proč na základě Greaneyho knihy vznikla filmová adaptace s Ryanem Goslingem v hlavní úloze Courta Gentryho. Při vhodně zvoleném způsobu interpretace ale dokáže zvukové zpracování přenést na posluchače akci a napětí neméně sugestivně, není proto divu že s mírným předstihem před vizuálním zpracováním přichází Šedý muž i jako audiokniha z dílny Témbru.
 
Martin Stránský disponuje tím správným zabarvením hlasu, které posluchačům zprostředkovává drsný thriller plný násilí s lehkostí a nadhledem. Díky tomu, že už má na svém kontě desítky audioknižních titulů není patrně příliš hlasových poloh, kterými by ještě své fanoušky mohl překvapit. Tentokrát mu ale předloha nabídla příležitost zkusit imitovat pár neobvyklých přízvuků dle národnosti dané postavy – od nesmlouvavých irských zabijáků přes jejich neméně odhodlané německé velitele až po mladou francouzskou veterinární asistentku.
 

Zvukařsky je tu a tam jeho hlas upraven hned několika způsoby, a to když spolu dvě postavy vedou telefonický hovor nebo když spolu komunikují přes vysílačku. Tyto jemně odladěné detaily nahrávku ozvláštňují a samotný poslech i díky nim působí svěže a nápaditě. Již tradicí u tohoto vydavatele jsou hudební doprovody, podbarvující konce kapitol a postupně přecházející melodii dělící jednotlivé úseky příběhu. Tentokrát režisér Jan Drbohlav použil trochu bombasticky znějící skladbu Pavla Holého Shadows, mísící v sobě filmově znějící nosné smyčcové tóny s prominentními bicími, které zjemňuje klavírní podkres.
 
Pokud dáváte při poslechu před romantickou selankou přednost dávce akčnímu příběhu o chladnokrevném zabijákovi s dobrými úmysly a srdcem na pravém místě, můžete se do Šedého muže bez otálení pustit. Court Gentry je takovým typickým téměř nesmrtelným hrdinou nové generace, který jako by z oka vypadl americkým filmovým drsňákům z osmdesátkových thrillerů, ovšem vše je zabaleno v modernějším kabátě. Co ale na rozdíl od lehce fantastické zápletky až na drobné detaily odpovídá skutečnosti věrněji, jsou evropské reálie, které si autor před psaním nastudoval a díky nimž působí řemeslně dobře napsaný příběh životnějším, skutečnějším dojmem.