Vznik Československa pohledem jedenáctiletého kluka

recenze, , 06.12.2021
1918 aneb Jak jsem dal gól přes celé Československo
Spisovatelka a dramaturgyně Vendula Borůvková se ve své tvorbě soustředí především na dětského recipienta. Její nejnovější kniha s dlouhým názvem 1918 aneb Jak jsem dal gól přes celé Československo získala v roce 2019 cenu Magnesia Litera za nejlepší knihu pro děti a mládež. O tři roky později se toto dílo dočkalo pod hlavičkou vydavatelství Témbr také své audioknižní verze.
Jenda Vosika je obyčejný jedenáctiletý kluk s vášní pro fotbal a je synem českého vlastence a učitele. Pro Jendu je fotbal vším, musí se ho však několikrát vzdát kvůli tatínkově budovatelské snaze. Když se pak rodina odstěhuje na Podkarpatsko, myslí si Jenda, že je s jeho milovaným sportem amen. To však ještě netuší, jaká příležitost se mu zde naskytne. Lehce humorný příběh malého chlapce, však rámuje daleko důležitější skutečnosti, konkrétně vznik Československa a dopad těchto událostí na obyčejné lidi. Vendula Borůvková tak velice zajímavou a účinnou formou dětem přibližuje, co se během prvních let nové republiky u nás dělo.

Přetavit knihu Venduly Borůvkové do zvukové podoby ale vůbec nebylo jednoduché. Kniha je totiž obrázková a je opatřena velkým množstvím poznámek po stranách, které dětem dovysvětlují či přibližují v příběhu zmíněné skutečnosti a osobnosti. Témbr svěřil režii Alexandře Bauerové, která má s audioknihami pro děti a mládež obrovské zkušenosti. Režisérka si v tomto případě musela poradit nejen s „převodem“ obrázků do zvukové podoby, ale zejména s již zmíněnými poznámkami. Rozhodla se opatřit audioknihu přidanou závěrečnou kapitolou, takovým slovníčkem, kde tyto poznámky zazní pospolu. Na rozdíl od knižní předlohy jsou tyto pasáže mírně upravené – často po smyslu pospojované do větších celků, zároveň jsou odstraněny krátké životopisné medailonky osobností (například František Josef I. a jiní). Bauerová tak dává posluchačům na výběr, jestli si tyto doplňující informace poslechnou anebo ne. Stejně jako dává Borůvková na výběr čtenářům.

O přenesení obrázků do audia se pak postaral Matouš Ruml. Díky svému mladistvě znějícímu hlasu dokáže interpret uvěřitelně odvyprávět dobrodružství jedenáctiletého Jendy, jako by je sám zažil. Ruml perfektně ovládá práci s hlasem, variuje jej pro jednotlivé postavy a dokáže jím vyvolat velice realistické vizuální představy. Jendův příběh je psán v Ich-formě a má v podstatě podobu deníkových zápisků. Několik kapitol je však vyprávěno očima jiných postav. Režisérka proto obsadila ještě dalších sedm herců (Tereza Dočkalová, Kryštof Hádek, Michal Isteník, Jiří Köhler, Veronika Khek Kubařová, Veronika Lazorčáková a Ivan Lupták), kteří tyto kapitoly načetli. Tímto řešením je ve zvuku umocněn onen dvojí pohled na stejnou věc, který je v knize předepsán.

Citlivá režie Alexandry Bauerové jde ruku v ruce s knihou Venduly Borůvkové. V audioknize 1918 aneb Jak jsem dal gól přes celé Československo se skvěle snoubí zájem režisérky s výkonem Matouše Rumla a vynalézavou hravou hudbou, která mnohým dospělým může stylově připomenout dětské filmy typu Páni kluci. Takové dobrodružství by chtěl zažít nejeden kluk i holka.