Drsná dánská detektivka

recenze, , 20.04.2015
Zabijáci
Vydavatelství OneHotBook už předloni v listopadu navnadilo posluchače prvním dílem dánské série případů oddělení Q s komisařem Carla Mørckem. Na pokračování jsme si museli počkat sice déle, než se původně předpokládalo, nyní však Zabijáci konečně přicházejí na audioknižní trh. Vyplatilo se čekání?
Chladný sever Dánska zasáhne šokující smrt dvojice mladých lidí. Za brutální vraždou možná stojí skupina žáků z nedaleké elitní internátní školy. Jeden ze studentů se s odstupem času k vraždě přizná a je odsouzen. Po dvaceti letech od spáchání brutálního zločinu se k případu vrací komisař Carl Mørck se svým trochu výstředním asistentem Assadem. Jde o uzavřený případ nebo ne? Miniaturní oddělení Q, zabývající se odloženými případy, dostává nečekanou posilu, v podobě mladé sekretářky Rose. Trojice Carl, Assad a Rose se drží hesla, že co není vyřešeno správně, není vyřešeno vůbec. A tak se i přes nevoli vlivných lidí pustí do přešetření všech starých událostí. A ty protagonisty příběhu zavedou do prostředí takzvaných elit společnosti i mezi narkomany a bezdomovce v kodaňských ulicích.

Audioknižní Žena v kleci představovala velkou hereckou příležitost pro Igora Bareše. Tento populární herec byl obsazen i do aktuálního dílu a svým výkonem potvrzuje, že šlo o správnou volbu. Hned v úvodní scéně prologu se Igor Bareš projeví jako profesionál a Zabijáci jako precizně zpracovaná audiokniha. Hlas vypravěče i piano, které četbu této části podkresluje, navozují horečnost tempa při popisovaném útěku postavy a dodávají scéně dynamiku a napětí. Přesně pro tyhle momenty může být audiokniha atraktivní pro mnoho čtenářů, kterým tak přidá nespornou hodnotu k samotnému textu. Igor Bareš svůj hlas přesně modeluje, všechny pauzy a nádechy zde mají místo, umí důraz klást na ta správná místa a přitom vše zní tak, jakoby šlo o přirozenou věc. Za vším je ovem cítit pečlivá příprava a mnohaletá zkušenost s mikrofonem.

Celou sérií se proplétá několik dějových linek, které se postupně rozvíjejí a košatí. Kromě vztahů v samotném oddělení Q, kde se střetává ironický Carl s nevyzpytatelným Assadem a nově i prostořekou a trochu labilní Rose, jde například o komisařův vztah s pubertálním synem Jasperem a jeho sklepním podnájemníkem Mortenem. Nechybí ani momenty, ve kterých jinak uzavřený Carl prožívá výrazné emoce, zejména jde o pocit viny a soucitu s kolegou Hardym, který je po společné nepovedené policejní akci ochrnutý a upoutaný na lůžko. Snadno tak již po druhém díle série propadnete kouzlu kodaňského prostředí, zvláště pak, když jím opět provází tak poutavý vypravěč, jakým Olsen bezesporu je. Svým temným humorem a sklonem k ironii umí šikovně čtenáře vtáhnout do svého světa a zároveň případy oddělení Q odlišit od jiných severských detektivek.

Provedení audioknihy je pro výsledný efekt důležité. OneHotBook angažovalo vynikající režisérku Jitku Škápíkovou, která spolu s podmanivým hlasem Igora Bareše a naléhavým hudebním doprovodem dokázala převést napínavý kriminální příběh do atraktivní zvukové podoby. Lze tak jen doufat, že na další pokračování nebudou muset dychtiví posluchači čekat příliš dlouho.