Zpět

Zdařilá dvojnásobná premiéra

recenze, , 13.01.2020
Nenech to být
Napoleon „Nap“ Dumas se stal policistou poté, co jeho dvojče Lea našli s jeho dívkou mrtvé na železničních kolejích. Téhož večera navíc zmizela i Napova životní láska Maura. Tyto nevysvětlené události mu už patnáct let nedávají spát. Není proto divu, že když se nyní objevily nové stopy, vrhá se po nich, aniž by při tom myslel na důsledky. Možná by bylo lepší, kdyby se pravdu nikdy nedozvěděl. Nemůže si však pomoct. Jako by mu cosi neustále našeptávalo Nenech to být.
Americký autor Harlan Coben se za více než tři desítky let trvající spisovatelskou dráhu podepsal pod podobný počet thrillerů. Kromě série příběhů se sportovním agentem Myronem Bolitarem, kterými se do povědomí čtenářů zapsal nejvíce, píše i samostatné příběhy. Nenech to být je jedním z nich, třebaže se v něm Myron v drobné a pro děj nevýznamné cameo úloze mihne jako drobné překvapení pro věrné fanoušky. Jedná se ale zároveň o první Cobenovu knihu, která se dočkala své audioknižní podoby.

Nap je pátráním po tom, co se v onu soudnou noc odehrálo, doslova posedlý. Jeho osobní život se smrskl do pouhé schránky, která v sobě uchovává vzpomínky na minulost. Příběh je psán formou imaginárního deníku či dopisu, adresovaného mrtvému dvojčeti. Hrdina ho často oslovuje, klade řečnické otázky, vzpomíná na společné zážitky. Díky tomu mají čtenáři pocit, že s ním sdílejí prožitky a jsou přímou součástí jeho dramatického životního příběhu. Jinými slovy má román ideální předpoklady pro zvukové zpracování.
 

Při natáčení se ve OneHotBook vydali neprošlapanou stezkou i v otázce interpreta. Tím se stal pražský rodák Gustav Hašek, jehož hlas zatím audioknižní vydavatelé nevyužívali. Ani on, ani režisér Michal Bureš se ale za výsledek, kterého se jim spolu podařilo dosáhnout, vůbec nemusí stydět. Ba právě naopak. Herec se vypořádal s prázdným světem hrdiny, toužícího jen znát pravdu o oněch osudných událostech, beze zbytku na výbornou. Hašek zvolil zpočátku trochu rezignovaný styl projevu, vyjadřující hrdinovu znavenost životem. Když však Napovi svitá paprsek naděje na možné rozlousknutí záhady, nabývá četba na tempu a rozhodnosti. Jako by i jeho poháněl Napův vztek, nahromaděný za léta bezvýsledných úvah a pátrání.

Hudební doprovod protentokrát ničím specifickým nepřekvapí. Skládá se převážně ze dvou druhů předělů – zádumčivých basových linek a veselejší melodie, kombinující v sobě uvolněné brnkání na kytarové struny s táhlými tóny elektrické kytary. Navozuje atmosféru amerického maloměsta, ale nesnaží se na sebe zbytečně strhávat pozornost.

Harlan Coben disponuje darem upoutat pozornost čtenářů od první kapitoly. Nenech to být je i proto velmi čtivou a napínavou knihou v duchu obdobných amerických thrillerů. Nesnaží se budit dojem příběhu s hlubším přesahem či morálním poselstvím, jako tomu bývá u děl Cobenových severských kolegů. Šokovat a překvapit dnešního čtenáře rozuzlením je pro současné tvůrce čím dál tím složitější, leckomu se proto možná může zdát vysvětlení zápletky trochu nepravděpodobné či fantastické. To už ale musí posoudit každý sám. Největším překvapením audioknihy Nenech to být je ale interpret Gustav Hašek. Při své premiéře v úloze jediného interpreta celého příběhu je posluchači oporou po celou dobu bez sebenepatrnějšího zaváhání.  Doufejme, že se jeho jméno na audioknižní obálce neobjevuje poprvé a naposledy.