Ženské drama na pozadí tajemné vraždy

recenze, Kristína Halaganová, 21.12.2021
Sedmilhářky
Ženská literatura zažívá v současnosti obrození. Velikou popularitu získávají především díla, kde žena není vykreslena jen jako prvoplánová postava, která banálním způsobem hledá své štěstí, ale jako myslící bytost s charakterovými vadami i motivacemi. Do tohoto mlýna výraznou části přispěla i australská spisovatelka Liane Moriarty románem Sedmilhářky. I když se nejedná o její prvotinu, právě toto dílo přitáhlo novou pozornost k jejím dalším knihám. Významně se na tom podílela i neméně kvalitní seriálová adaptace.
Příběh začíná mrtvým tělem. Není známa totožnost ani konkrétní okolnosti. Ty jsou retrospektivně odkrývány prostřednictvím příběhů tří žen: charismatické Madeline, introvertní Jane a krásné, ale vnitřně trpící Celeste. Objevuje se tady i ezotericky založená Bonnie a kariéristka Renata. Liane Moriarty pracuje s motivy jako pracující matky versus matky na plný úvazek, syndrom prázdného hnízda, maloměšťáctví, bývalé vztahy, ale i domácí násilí a šikana na školách. Vytváří tak dobře vystavěný příběh, který může něco nabídnout i mužskému čtenáři. V současnosti se román dočkává i své audio podoby.

Audiokniha Sedmilhářky vyšla ve vydavatelství OneHotBook a je potřeba říct, že před režisérkou Jitkou Škápíkovou neležel právě lehký úkol. Liane Moriarty totiž ve své knize využívá metodu nespolehlivých vypravěčů, kterými jsou v tomto případě přihlížející rodiče, učitelé a policisté, kteří zpětně komentují situace ze svého úhlu pohledu. Na to navazují osobní linky ústřední trojice, na jejichž základě vidíme příběh zase v jiných barvách. Tato struktura je sice v papírové podobě velmi přitažlivá, vytváří dojem tajemství a vzbuzuje zvědavost, pro audioknihu je však o něco složitější ji správně uchopit tak, aby se posluchač neztrácel v příběhu. Sedmilhářky jsou plné dějových odboček, autorka se střídavě věnuje až příliš velkému množství vedlejších postav ve snaze co nejkomplexněji zachytit dějiště celého dramatu. Otevírá mnoho témat, které na jedné straně mají dodat charakterům psychologickou hloubku, na druhé svádět čtenáře ze správného chodníku a při pátrání po tom, kdo a proč zemřel, mu předhodit několik falešných stop.

Jitce Škápíkové se ale podařilo s tímto břemenem důstojně popasovat. Retrospektivní povídání svědků je minimalisticky odděleno pouze hudebním podkresem, zatímco linky hlavních hrdinek jsou vyprávěny bez něho. I když by zvukový motiv mohl být výraznější, aby oddělil dvě odlišné části příběhu, dostatečně plní svůj účel.

Zbytek práce neméně kvalitně odvedla Tereza Bebarová. Svou nenásilnou, ale dostatečně emotivní interpretací dokázala vtisknout osobnostní rysy každé z postav: Celeste modeluje jako krásnou ženu s ošklivým tajemstvím, Madeline jako silnou osobnost se spasitelským syndromem, Jane zase jako na pohled obyčejnou mladou matku s těžkým traumatem. Se stejnou profesionalitou se věnuje i mužským protějškům hrdinek a jejich dětem. Ani jednotlivé drobné postavy, které v hudbou podbarvených sekvencích poťouchle komentují činy tří žen, nejsou nijak ochuzeny o třetí rozměr. Interpretka také poměrně věrně dodržuje celkový tón předlohy – sarkastické pasáže, kde si Liane Moriarty utahuje ze svých vlastních postav, takové zůstávají i v její interpretaci. Scény domácího násilí a konfliktů zase překypují dostatečným napětím.

Navzdory složitější dějové struktuře a velkému počtu postav se ze Sedmilhářek vyklubala velmi příjemná, svěží i dostatečně zajímavá audiokniha, která dokáže napínat posluchačovu zvědavost. Jistá režie Jitky Škápíkové a sebevědomý projev Terezy Bebarové pomohl zachovat kouzlo knižní předlohy.