Životní (nejen) jazzová cesta

recenze, , 04.10.2021
Na cestě domů... vždycky
Rudy Linka, jeden z našich nejvýznamnějších současných kytaristů a velmi aktivních popularizátorů jazzu a kvalitní hudby obecně, se nedávno ve své knize Na cestě domů… vždycky pustil do drobné, zato zásadní rekapitulace svého života. A společně s audioknižním nakladatelstvím Témbr se postaral i o její zvukovou podobu.
Ústředním a stabilním tématem knihy je rekonstrukce chalupy na Šumavě, díky které se hudební světoběžník Rudy Linka vrátil domů do středu Evropy. Nechronologických odboček je ovšem v jeho příběhu požehnaně (což ke konci nahrávky autor sám s úsměvem přiznává), ovšem s pestrým Linkovým osudem a mnoha jeho aktivitami tomu snad ani nemůže být jinak. Proto často nahlédneme k Rudyho významným předkům, poznáme jeho nelehké první kroky v emigraci, osudové setkání s jeho ženou Annou, ale dostaneme se jeho prostřednictvím samozřejmě i k mnoha muzikantským historkám a setkáním.

Pokud odhlédneme od hlavního rámce vyprávění, celou knihou prostupují tři témata: Linkův vděk jeho hudebním mentorům, mezi které patří například Karel Velebný a dva zásadní Johnové jeho života – Abercrombie a Scofield; pokora k rodině, hudbě a umění obecně; a nakonec fascinace snad všemi místy, které Rudy Linka na kratší či delší dobu navštívil, či v nich žil. Pokud byste někdy váhali například nad návštěvou New Yorku, tato audiokniha vám díky neodolatelně kouzelnému popsání tepu velkoměsta dodá mnoho dobrých důvodů k návštěvě. Současně z poslechu naberete neochvějnou jistotu, že i když život někdy nevyhnutelně zahraje i nějakou tu smutnou notu nebo těžkou dobu, často se i z takové situace dá vykřesat mnoho dobrého.

Lze jednoznačně kvitovat, že Rudy Linka pro audioknihu Na cestě domů… vždycky načetl svůj text osobně. Jeho projev je díky směsici lehkých akcentů snadno rozpoznatelný a nezaměnitelný, navíc ale i coby interpret vlastního textu působí neformálně, což dodává jednotlivým příběhům přirozenost a posluchač získá pocit, že i jeho slavný muzikant právě přijal mezi své blízké přátele.

Velice milou záležitostí je protknutí textu různými tipy na vynikající jazzové nahrávky od výše zmiňovaných životních vzorů a často i hudebních učitelů. Zvídavému posluchači se tak nejednou nabízí příležitost Linkovo vyprávění občas pozastavit a rozšířit si hudební obzory poslechem jím zmiňovaných skladeb. A to všechno samovolně, nenuceně a s vtipem – „pauzu na poslech“ totiž často doprovází i zvukové efekty nalévání vína atd. Z jednotlivých alb jsou v audioknize přítomné i několikasekundové mikrocitace, větší hudební předěly samozřejmě obstarávají Linkovy autorské skladby, zejména ta titulní On my way home… always.

Malá poznámka na závěr: nahrávka hned po vydání obsahovala několik větších střihových chyb, které ji zbytečně degradovaly. Minimálně pro digitální distribuci se je však posléze podařilo opravit, takže se můžete směle pustit do stahování a poslechu.